« Takaisin

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Missä muodossa dokumentit kannattaa jakaa?

Verkkosivut ovat HTML-koodattua hypertekstiä, mutta joskus on tarvetta jakaa tiedostoja verkon kautta. Oamkin sisäisesti kannattaa yleisesti käyttää Microsoftin toimistosovelluksia (kuten Wordia) ja niiden omia tiedostomuotoja (Wordissa DOCX), sillä kaikilla oamkilaisilla on käytössään MS 365 -pilvipalvelu. Pilvipalveluun kuuluu mm. toimistosovellusten (Word, Excel, PowerPoint, OneNote) lisenssi kaikille oamkilaisille.

Wordissa ja OneNotessa on erinomainen helppolukutoiminto eli syventävä lukuohjelma (immersive reader), joka auttaa erityisesti lukivaikeuksista kärsiviä. Koska kaikilla oamkilaisilla on käytössä MS:n tuotteet, ja niissä on hyviä saavutettavuutta parantavia ominaisuuksia, on suositeltavinta käyttää MS:n omia tiedostomuotoja. PDF-tiedostoja tulisi käyttää silloin, kun sitä erityisesti vaaditaan arkistoinnissa. Esimerkiksi opiskelijat lataavat opinnäytetyöt PDF-muodossa Theseukseen. (Huom. Opinnäytetöiden pitää täyttää saavutettavuusvaatimukset, toisin kuin muiden opiskelijoiden tekemien töiden: opiskelijoiden tulisi tehdä työstään saavutettava, arkistointikelpoinen PDF.)

Wordissa lukija voi säätää näkymää omien tarpeidensa mukaiseksi, muuttamatta alkuperäistä tiedostoa

Tiedoston tekijä päättää, miltä tiedosto näyttää: hän tekee kirjasinvalinnat (kuten kirjasintyyppi ja riviväli) ja määrittelee palstanleveyden. MS Wordin helppolukutoiminto (syventävä lukuohjelma) tarjoaa lukijalle helpon tavan muuttaa tekstin ulkoasua itselleen sopivammaksi. Hän voi vaihtaa tekstin taustavärin, rivivälin, kirjasintyypin ja koon helposti, muuttamatta alkuperäistä tiedostoa. Lisäksi hän voi lukuohjelman kautta helposti kuunnella tekstin koneäänellä luettuna. PDF taas näytetään lukijalle sellaisenaan, minkä vuoksi PDF-tiedostossa pitää kiinnittää erityistä huomiota ulkoasuun, eli esim. kirjasinvalintoihin, palstanleveyteen ja riviväliin.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt and tagged , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia