« Takaisin

Kaksivaiheinen tunnistus (MFA) Microsoft 365 -pilvipalveluun

Jos haluat, voit ottaa käyttöösi vahvan, kaksivaiheisen tunnistautumisen (MFA) Microsoft 365 -pilvipalvelussa. Emme ole vielä pakottaneet kaksivaiheisen tunnistamisen käyttöönottoa kaikille, mutta kaikki halukkaat oamkilaiset voivat pyytää MFA-käyttäjiksi pääsyä: Jos siis haluat alkaa käyttää kaksivaiheista tunnistautumista, tee tukipyyntö, jossa pyydät 365-tilillesi MFA:n käyttöönottoa. (Huom. voit laittaa asetukset valmiiksi kuntoon tämä ohjeen kanssa jo etukäteenkin; sitten ne ovat käytössäsi heti, kun ylläpito lisää sinulle MFA:n käyttöön.)

Kaksivaiheista tunnistautumista käytetään, jos olet ottanut MFA:n käyttöön ja kirjaudut MS 365 -palveluun Oamkin verkon ulkopuolelta (eli silloin, kun et ole Oamkin kampuksella olevassa kk-verkossa tai VPN-yhteydessä Oamkin verkkoon.)

Tarvitset puhelintasi kaksivaiheisessa tunnistuksessa

Kaksivaiheisessa tunnistautumisessa pelkkä salasanalla kirjautuminen ei yksin riitä, vaan sen jälkeen tulee toinenkin tunnistusvaihe:

Toinen vaihe käsittää vaihtuvan kuusinumeroisen koodin, jonka saat puhelimeesi joko erillisen sovelluksen kautta, tekstiviestillä tai puhelinsoitolla. ICT-palveluista suosittelemme, että otat Auhtenticator-mobiilisovelluksen ensisijaiseksi tavaksi koodin hakuun. Lisäksi sinun kannattaa antaa palveluun vaihtoehtoiseksi yhteydenottotavaksi työpuhelimesi numero, ja miksei henkilökohtaisenkin kännykän numero siltä varalta, että työpuhelin hajoaa tai katoaa.

Näin käyt määrittelemässä kaksivaiheisen tunnistautumisen asetukset (MFA-asetukset). Tarvitset sekä puhelimen, että tietokoneen, sillä sinun pitää skannata Microsoft Authenticator –mobiilisovelluksessa tietokoneen näytöltä QR-koodi, jolla saat yhdistettyä 365-tilisi puhelimessasi olevaan mobiilisovellukseen.

Näin otat käyttöön kaksivaiheisen tunnistuksen:

  1. Lataa ilmainen Microsoft Authenticator -mobiilisovellus puhelimeesi Appstoresta tai Play-kaupasta.
  2. Mene tietokoneesi selaimella osoitteeseen https://aka.ms/mfasetup ja kirjaudu palveluun Oamkin tunnuksellasi.
  3. Määrittele Mikä on ensisijainen asetuksesi? (What’s your preferred option?) -otsikon alla ensisijaiseksi varmistustavaksi Ilmoita sovelluksen kautta (Notify me through app).
  4. Kuinka haluat vastata? (How would you like to respond?) -kohdassa,
    • rastita Todentajasovellus tai tunnus (Authenticator app or Token) ja
    • paina sitten Määritä Authenticator-sovellus (Set up authenticator app) -painiketta.
    • Nyt sinulle pitäisi avautua Määritä mobiilisovellus (Configure mobile app) -ikkuna, jossa on QR-koodi.
  5. Avaa puhelimessasi “Microsoft Authenticator” -mobiilisovellus ja
    • lisää sinne tili (Työ- tai koulutili / Work or school account).
    • Nyt sovellus avaa QR-skannerin: Skannaa  QR-koodi, jolloin Oamkin tilisi yhdistetään Authenticator mobiilisovellukseen.
  6. Kun avaat tilisi mobiilisovelluksessa, sinulle pitäisi nyt näkyä kuusinumeroinen, kertakäyttöinen salasanakoodi, joka vaihtuu 30 sekunnin välein.
  7. Seuraavaksi, klikkaa tietokoneesi selaimessa olevan Määritä mobiilisovellus (Configure mobile app) -ikkunan alareunassa olevaa Seuraava (Next) -painiketta.
  8. Hetken päästä puhelimesi näytölle pitäisi tulla varmistuspyyntö: Valitse siinä Hyväksy (Approve) ja 365-tilisi yhdistetään mobiilisovellukseen.
  9. Anna vielä työpuhelinnumerosi Todentamisen puhelinnumero (Authentication Phone) -kohtaan ja laita ruksi sen kohdalla olevaan valintaruutuun.
  10. Halutessasi, ruksaa myös Vaihtoehtoinen todentamisen puhelinnumero (Alternate authentication) -kohta ja anna siihen henkilökohtainen puhelinnumerosi .
  11. Muista tallentaa lopuksi!

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet and tagged , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia