« Takaisin

Voit käyttää turvallisesti Oamkin käyttöön hankittua Zoom-verkkokokoustyökalua

Oamkin käyttämä Zoom on CSC:n tarjoama palvelu, joka toimii eri ympäristössä kuin yleinen, ilmaiseksi käytettävissä oleva Zoom. (Lue lisää Oamkin CSC:ltä hankkimasta Zoomista tämän sivun lopusta)

Zoom on saanut paljon huomiota viime aikoina kansainvälisessä mediassa korona-kriisin myötä voimakkaasti kasvavana palveluna. Palvelun tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvistä asioista on mediassa nostettu esille uhkakuvia, jotka eivät ihan sellaisenaan koske Oamkissa käytössä olevaa Zoom-palvelua.

Oamkin Zoom sopii hyvin etäopetukseen ja etäkokouksiin ammattikorkeakoulussa

Sekä MS Teams, että Zoom Oamkin tunnuksilla käytettynä soveltuvat hyvin verkkopalavereihin ja tietoverkon yli tapahtuviin luentoihin. Yleisesti ottaen Zoom koetaan helppokäyttöisempänä, jos käyttäjällä ei ole paljon kokemusta videoneuvottelutyökaluista. Käytä Teamsia tai Zoomia verkko-opetuksessa ja etäkokouksissa, mutta vain Oamkin myöntämällä käyttäjätunnuksella.

Oamkin tietoturvavastaava sanoi näin:

Oamkin käyttämä Zoom on käytännössä ihan samalla, ellei paremmalla tasolla tietoturva- ja tietosuojamielessä kuin esimerkiksi Microsoftin Teams. Oamkin käyttämä Zoom pyörii ja sitä ylläpidetään Nordunetin (Pohjoismainen korkeakouluverkosta) omilla palvelimilla ja palvelussa noudatetaan ihan normaaliin tapaan kotimaisen (ja EU) tietosuojalainsäädännön vaatimuksia.

Itse voit vaikuttaa tietoturvaan parhaiten pitämällä Zoom-sovelluksesi ajan tasalla

Niin Zoomin tapauksessa kuten yleensäkin, sinun pitää itse huolehtia siitä, että käytät tuoreimpia versioita kaikista ohjelmista: silloin käytössäsi on turvallisin versio.

Jos olet kokouksen järjestäjä, voit hallita kokoukseen osallistumista monellakin tavalla.

Entä jos kokoukseen pitäisi voida osallistua joku Oamkin ulkopuolinen?

Jos järjestät kokouksen, johon tulee ulkopuolinen osallistuja, se onnistuu hyvin. Myös siinä tapauksessa, että osallistujalla ei ole Zoomia ennestään käytössä, eikä hän halua tehdä itselleen ilmaista Zoom-tunnusta, eikä asentaa Zoom-sovellusta. Siinä tapauksessa sinun pitää vain laittaa asetukset niin, että kokoukseen pääsee osallistumaan ilman kirjautumista. Tällöin osallistuja pääsee mukaan ilman käyttäjätunnusta, eikä hänen tarvitse asentaa mitään koneelleen, vaan hän voi osallistua kokoukseen selaimen kautta. Vähimmäisvaatimukset osallistumiselle:

  • kokouslinkki,
  • tieto kokouksen ajankohdasta,
  • kuulokemikrofoni,
  • selain ja
  • nettiyhteys.

Jos osallistujalla ei ole Zoom-sovellusta, on huomattava, että silloin hän ei voi jakaa omaa näyttöään eikä häntä voi laittaa ns. breakout-huoneeseen, mutta muuten kokoukseen osallistuminen sujuu ilmankin. Breakout-huoneita käytettäessä selainkäyttäjä jää “päähuoneeseen”.


Oamkin käyttämä CSC:n tarjoama Zoom (Funet Miitti) on eri palvelu kuin Zoomin ilmaisversio

CSC tarjoaa suomalaisille korkeakouluille Zoomia NORDUnetin kautta. Palvelu toteutetaan yhteispohjoismaisesti noudattaen Suomen lakia ja eurooppalaista tietosuojasääntelyä.

CSC:n ja NORDUNetin tarjoama Zoom-palvelu eroaa teknisesti yleisestä Zoom-palvelusta, jota tarjoaa Zoom Video Communications, Inc USA:ssa. Yleinen Zoom-palvelu on kenen tahansa ilmaiseksi käytettävissä. Ilmaisversio poikkeaa muutenkin Oamkissa käytössä olevasta Zoomista. Uutisissa olleet tiedot puhelinnumeroiden tai luottokorttitietojen välittymisestä eivät koske oamkilaisten käytössä olevaa Zoomia. NORDUnetin ympäristössä ei käytetä Zoomin pilvitallennusta USA:ssa, eikä Zoomin valmistajalla ole pääsyä CSC:n tarjoamassa Zoomissa olevien kokousten videoihin tai ääneen. 

Oamkin käyttämä Zoom sijaitsee EU:n alueella

Funet Miitti (Zoom) -palvelun palvelukuvauksessa kerrotaan, että palvelu sijaitsee hajautetusti NORDUnetin On-Premise -palvelimilla ja Tukholmassa sijaitsevassa Amazon Web Services (AWS) palvelinympäristössä.

Oamkissa Zoom on ollut käytettävissä helmikuusta 2020 alkaen. Kaikki Oamkin Zoomissa olevat henkilötiedot ovat EU:n alueella. Zoomin valmistajalle, jolta palvelun lisenssi on hankittu, toimitetaan Zoomin lisenssipalvelimelle oamkilaisilta vain seuraavat henkilötiedot: Etunimi, Sukunimi, sähköpostiosoite ja käyttäjän IP-osoite. Zoomin lisenssipalvelimet sijaitsevat EU:ssa. Mitään muita tietoja ei välitetä Zoomin valmistajalle Oamkin käytössä olevasta Zoomista.


Katso myös

 

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , opiskelijoille, TIEDOTE and tagged , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia