« Takaisin

Videoiden teko ja jakaminen Oamkissa

Videopalvelut Oamkissa

Oamkin tunnuksilla käytettävissäsi on useita palveluita, joissa voit tehdä ja/tai jakaa videoita.


Videoluentojen ja -kokousten tallennus

Voit esimerkiksi tallentaa videoluennon/-kokouksen suoraan videoneuvottelupalvelussa. Oamkin tunnuksella käytettävissäsi on tällä hetkellä käytössä seuraavat videoneuvottelupalvelut:

  • Teams (sisältyy MS Office 365 -pilvipalveluun)
  • Zoom (CSC:ltä ostettu videoneuvottelupalvelu, joka korvaa Adobe Connectin Oamkissa)
  • Collaborate (sisältyy Oamkin Moodleen)
  • Google Meet (sisältyy Google Suiteen)
  • Adobe Connect (poistuu käytöstä vuoden 2020 lopussa)

Palveluiden välillä on eroja esim. osallistujamäärissä, mutta kaikissa näissä on mahdollista tallentaa videoluento tai -kokous.


Opetusvideoiden teko

Voit tehdä opetusvideon vaikkapa jonkin ohjelman käytöstä kuvakaappausta käyttämällä, tai tallentaa PowerPoint-esityksen puhutuksi esitykseksi (ks. Microsoftin ohje PowerPoint-videon teosta), tai voit kuvata opetusvideon esimerkiksi älypuhelimesi kameralla.

Kaikki videoneuvottelupalvelut toimivat myös siten, että olet itse ainoa osallistuja ja tallennat esityksesi myöhempää käyttöä varten: Tyypillisesti voit jakaa sekä koneesi ruutua, että omaa webbikamerakuvaasi. Jos tarvitset mukaan myös tietokoneen äänet, määrittele niiden tallennus erikseen tallennusta tehdessäsi: tietokoneen äänet (esim. ohjelmien omat äänet tai videolla näytettävän videon äänet) saa mukaan tallenteelle ainakin Zoomissa ja Teamsissa, kun taas Adobe Connectissa se ei niin vain onnistu.

Screencast-O-Maticin avulla voit tehdä kuvaruutukaappausvideoita, muokata ja tekstittää automaattisesti (myös suomenkielisiä!) videoitasi. Useimmissa videoiden julkaisuun käytettävissä palveluissa on mahdollista lisätä videolle teksitys ja videon alkua ja loppua on mahdollista trimmata siten, että videolla ei turhaan näytetä tallennuksen aloitus- tai lopetustoimia.


Videoiden jako

Osassa palveluita voit jakaa tekemäsi videot suoraan palvelun kautta, osa palveluista taas on ensisijaisesti videoiden hallintaa ja jakamista varten:

  • Jos tallennat videon Teamsissa, tallenne tulee katsottavaksi samaan paikkaan (Tiimin kanavalle), jossa videokokous pidettiin. Videon voivat katsoa kaikki ne, joilla on pääsy ko. paikkaan, eli tiimin kanavalle, jossa kokous pidettiin. Jos Teams-kokous ei ole missään tietyssä tiimissä, vaan olet ajastanut sen kalenterin kautta tai aloittanut sen Teamsin chatin kautta, hallitset ko. videotallenteet kätevimmin MS Office 365:n Stream-videopalvelussa.
  • Stream on MS Office 365 -pilvipalvelun varsinainen videoiden jakamiseen käytettävä palvelu, jonne voit myös ladata videoita omalta koneeltasi. Streamin heikkous on, että siellä olevia videoita ei voi jakaa Oamkin ulkopuolisille käyttäjille.
  • Zoomissa ei ole vielä pilvipalvelua, joten Zoom-kokous on tallennettava tallentajan koneelle ja video on sitten ladattava muualle jaettavaksi, eli esimerkiksi Streamiin tai YouTubeen.
  • Collaboratessa olevat videot tallentuvat suoraan sille Moodle-kurssille, jossa ne on tehty ja ne ovat sitä kautta kaikkien niiden katsottavissa, joilla on pääsy ko. kurssialueelle Moodlessa ja käyttöoikeudet sallivat videon katsomisen.
  • Google Meetissä olevat videot ovat jaettavissa Googlen palveluiden kautta.
  • Googlen palveluista YouTubeen voi tuoda videoita myös omalta koneelta.
  • Adobe Connectissa (AC) on oma pilvitallennus, jonka kautta videot on jaettavissa. AC poistuu käytöstä vuoden 2020 lopussa ja on käyttäjän itsensä vastuulla hakea videot talteen AC:sta, jos niillä on käyttöä vielä 2020 jälkeen.

Varmista, että sinulla on lupa videon jakamiseen

Kun jaat videoitasi muille, vaikka sitten vain Oamkin sisällä, huolehdithan että sinulla on siihen lupa. Saatat tarvita luvan joko videolla näkyvien materiaalien tekijänoikeuksien tai videolla esiintyvien henkilöiden tietosuojan takia.


Huolehdi videon saavutettavuudesta

Jos olet opiskelija, saavutettavuusvaatimukset eivät pääsääntöisesti koske sinua muutoin kuin opinnäytetyön osalta.

Digipalvelulaki velvoittaa Oulun ammattikorkeakoulua.

Videoiden tekstittäminen on yksi videoihin liittyvistä saavutettavuusvaatimuksista: 23.9.2020 alkaen (myös sisäisissä kanavissa) julkaistavat videot pitäisi pääsääntöisesti tekstittää 14 vuorokauden sisällä julkaisusta. Koska yhteistä tekstityspalvelua ei ole käytettävissä, tekstitys jää videon tekijän tehtäväksi. Jos tekstitystä ei voida esimerkiksi resurssipulan vuoksi tehdä lain määräämässä aikataulussa, se pitäisi kertoa palvelun saavutettavuusselosteessa (ks. lisätietoa saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolta kohtuuttoman rasitteen perusteen käytöstä, kun videot jätetään tekstittämättä).

Jos videolla näytetään esim. PowerPoint tai muu vastaava  havainnollistava esitys, pitäisi siinäkin ottaa huomioon saavutettavuus: Tekstin ja graafien pitäisi erottua taustasta (kontrasti) ja esitettävät kuvat pitäisi kuvailla ääneen siten, että oleellinen tieto välittyy myös kuulijalle, ei vain katsojalle.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Luokittelematon, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille and tagged , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia