« Takaisin

Ohjeita Moodlen siirtymisvaiheeseen

Sisällysluettelo

Yleistä tietoa siirtymisestä
Keskeneräisten suoritusten talteen ottaminen siirryttäessä Oamkin Moodlesta uuteen Moodleen
Kurssialustan siirtäminen Oamkin Moodlesta Oulun yliopiston Moodleen
Kurssialueen siirtämisen vaiheet

  1. Huomioitavat asiat ennen kurssialustan siirtämistä
  2. Tilaa uusi kurssialue Oulun yliopiston Moodleen
  3. Alkutoimet kurssialueella ennen varmuuskopiointia
  4. Varmuuskopioi Oamkin Moodlesta se kurssialusta, minkä haluat siirtää Oulun yliopiston Moodleen
  5. Vie varmuuskopio tilaamallesi kurssialueelle Oulun yliopiston Moodlessa
  6. Tarkista kurssin asetukset ja muokkaa niitä tarvittaessa

Yleistä tietoa siirtymisestä

Oamk siirtyy käyttämään Oulun yliopiston Moodlea vaiheittain syksystä 2020 alkaen. Oamkin Moodlesta luovutaan vaiheittain kokonaan 31.12.2021 mennessä.

Oamkin Moodlen osoite on https://moodle.oamk.fi/ 
Oulun yliopiston Moodlen osoite on https://moodle.oulu.fi/ 

Oulun yliopiston Moodleen kirjaudutaan Haka-kirjautumisen kautta osoitteessa https://moodle.oulu.fi/.

Ohjeet kirjautumiseen:

    1. Mene osoitteeseen https://moodle.oulu.fi
    2. Valitse ”Kirjaudu Oamk-käyttäjänä”
    3. Valitse ”Kirjaudu Haka-tunnuksella”
    4. Valitse ”Login”
    5. Valitse alasvetovalikosta ”Oulu University of Applied Sciences”
    6. Voit halutessasi laittaa rastin kohtaan ”Remember selection for this web browser session”
    7. Valitse ”Select”
    8. Kirjoita ”Username” -kenttään käyttäjätunnuksesi (pelkkä käyttäjätunnus ilman sähköpostiosoitteen loppuosaa @oamk.fi) ja anna salasanasi kenttään ”Password”
    9. Valitse sitten ”Login”
    10. Nyt olet kirjautunut Oulun yliopiston Moodleen

Uusia työtiloja on mahdollista luoda Oamkin Moodleen kevätlukukauden 2021 ajan. Oamkin Moodlen rinnalla opettajat voivat tehdä uusia opintojaksoja Oulun yliopiston Moodleen syksystä 2020 alkaen. Opettajille suositellaan, että 1.1.2021 jälkeen alkavat uudet opintojaksot luodaan Oulun yliopiston Moodleen. Oulun yliopiston Moodlea on suositeltavaa käyttää erityisesti opintojaksoilla, joilla on useamman korkeakoulun opiskelijoita (Haka-kirjautuminen).

Yleissuositus on, että vanhat opintojaksot hoidetaan loppuun Oamkin Moodlessa ja uudet opintojaksot tehdään Oulun yliopiston Moodleen. Keväällä 2021 valmistuvien opiskelijoiden opintojaksot voidaan toteuttaa loppuun Oamkin Moodlessa. Suositus Campus Onlinen opintojaksojen osalta on, että jo seuraavat toteutukset tehtäisiin Oulun yliopiston Moodleen, koska tällöin ne saataisiin Haka-kirjautumisen piiriin.

Oamkin Moodle suljetaan uusilta käyttäjiltä ja työtiloilta 30.6.2021 alkaen. Oamkin Moodle suljetaan kokonaan 31.12.2021 ja Oulun yliopisto ja Oamk käyttävät yhtä yhteistä Moodlea 1.1.2022 alkaen.

Aikataulu

  • 1.1.2021 alkaen suositellaan luomaan kaikki uudet opintojaksot Oulun yliopiston Moodleen
  • 30.6.2021 Oamkin Moodle suljetaan uusilta käyttäjiltä ja työtiloilta. Huom! Opintojaksot täytyy saattaa loppuun Moodlessa 30.6.2021 mennessä, koska suorituksilla on lakisääteinen kuuden (6) kuukauden säilytysaika. Mikäli opintojaksot jatkuvat 30.6.2021 jälkeen, tulee opettajan ottaa suoritukset talteen Moodlesta ja säilyttää niitä kuusi kuukautta, jossakin muussa tallennuspaikassa. Meneillään olevia opintojaksoja ei voi siirtää osallistujineen Oulun yliopiston Moodleen.
  • 31.12.2021 Oamkin Moodle suljetaan kokonaan Huom! Tämän jälkeen Oamkin Moodlesta ei voi enää siirtää tai ottaa talteen mitään aineistoja. 
  • 1.1.2022 alkaen Oamk ja Oulun yliopisto käyttävät yhteistä Moodlea

Työtilojen siirtämisestä ja materiaalin talteen ottamisesta tiedotetaan ja ohjeistetaan erikseen syyslukukauden 2020 aikana. Käyttäjien ei tarvitse tässä vaiheessa vielä siirtää työtiloja tai ottaa materiaaleja talteen. Opetuksen palvelut -tiimi laatii ohjeet kaikkiin siirtymäajan vaatimiin toimenpiteisiin niin henkilökunnalle kuin opiskelijoillekin.

Moodlen tukipalvelusta vastaa Koulutuspalveluiden Opetuksen palvelut -tiimi osoitteissa moodle-helpdesk@oamk.fi (Oamk) ja moodle@oulu.fi (Oulun yliopisto). Käytettävä tukipalveluosoite riippuu siitä, kummassa Moodlessa tukipalvelupyyntöä koskeva kurssialusta on.

Mikäli haluat alkaa käyttää Oulun yliopiston Moodlea opetuksessasi jo syksyllä 2020, tee kurssialustapyyntö yliopiston Moodlessa (Haka-kirjautuminen). Huomaathan kuitenkin, että Oamkin Moodlessa on toistaiseksi joitakin toimintoja, joita yliopiston Moodlessa ei vielä ole. Kaikki nämä toiminnot pyritään kuitenkin saamaan myös Oulun yliopiston Moodleen.

Keskeneräisten suoritusten talteen ottaminen siirryttäessä Oamkin Moodlesta uuteen Moodleen

Kurssialustan siirtäminen Oamkin Moodlesta Oulun yliopiston Moodleen

Alta löydät ohjeet kurssialustan siirtämisestä Oamkin Moodlesta Oulun yliopiston Moodleen sekä siirtämisessä huomioitavia asioita. Perusperiaate on, että opettajat tekevät itse omien työtilojensa varmuuskopioinnin ja siirtämisen Oamkin Moodlesta yliopiston Moodleen siirtymäaikataulun puitteissa.

Kurssialueen siirtämisen vaiheet

Huomioitavat asiat ennen kurssialustan siirtämistä

  • Kurssialustapyyntöösi Oulun yliopiston Moodle helpdeskissä vastataan kolmen arkipäivän kuluessa. Tilaus kannattaa siis tehdä hyvissä ajoin.
  • Oulun yliopiston Moodlen siirrettävän kurssialustan (= kurssin varmuuskopiotiedosto) kokoraja on 100 Mt (Oletusasetuksena tiedostokorjana on 10 Mt. Kokoraja tulee tarvittaessa käydä itse vaihtamassa siiron ajaksi suuremmaksi ja siirron jälkeen takaisin oletuskooksi. Ohjeet tähän löydät alempaa.)
  • Oulun yliopiston Moodleen EI voi ladata videoita tai suurikokoisia tiedostoja, vaan ne voi lisätä Moodleen ainoastaan linkittämällä. Jos siirtämäsi alusta sisältää suurikokoisia tiedostoja tai videoita, poista ne ennen siirtämistä ja korvaa ne linkillä. Voit viedä videot esimerkiksi YouTubeen tai Streamiin ja muut tiedostot Onedriveen.
  • Oulun yliopiston Moodlessa ei ole seuraavia Oamkin Moodlessa käytössä olleita työkaluja/lisäosia: Collaborate-videoneuvottelu, Dialogue-plugin, Personal Learning Designer (PLD), Intelliboard-analytiikkatyökalu, Office 365-integraatio

Collaborate-videoneuvottelun sijasta yliopiston Moodlessa voi käyttää Zoom-verkkoneuvottelua.
Ohje Zoom-verkkoneuvottelun linkittäminen Moodle-kurssille

Collaborate-videoneuvottelulla tehtyjen luentotallenteiden talteen ottaminen

Mikäli olet tehnyt Collaborate-videoneuvottelulla luentotallenteita ja haluat ottaa ne talteen myöhempää käyttöä varten, toimi seuraavan ohjeen mukaan.

  1. Lisää Chrome Web Storesta Blackboard Collaborate Downloader -lisäosa:
    https://chrome.google.com/webstore/detail/black-board-collaborate-d/acnfgplidkmljhnjcocgplpjpnhiaaag
  2. Mene Moodlen kurssillesi ja avaa haluamasi Collaboraten tallenne (ei tarvitse painaa Play)
  3. Käynnistä ladattu lisäosa Chomesta (osoiterivin oikealla puolella)
  4. Anna tallenteelle haluamasi nimi ja klikkaa Download! -painiketta
  5. Tiedosto tallentuu automaattisesti .mp4 -muodossa Lataukset -kansioon.

Tällä hetkellä, kun Oulun yliopiston Moodlessa ei ole vielä Office 365 -integraatiota, tulee toimia tämän ohjeen (Tapa 2.) mukaisesti:
Ohje Office 365 dokumentin linkittäminen Moodle-kurssille.

Oamkin Moodlessa käytössä ollut Snap-teema on asennettu 11.12.2020 Oulun yliopiston Moodleen oletusteemaksi Oamkin kategorioiden alle. Snap-teemaa suositellaan käytettävän Oamkin opintojaksoilla yliopiston Moodlessa, koska se on tuttu teema opiskelijoillekin. Snap-teema on myös Oamkin ilmeen mukainen. Snap-teeman lisäksi yliopiston Moodlessa on mahdollista käyttää myös Boost- ja Fordson -teemoja. Nämä teemat eivät ole Oamkin ilmeen mukaisia. Oamkilaisille järjestetään Moodle-koulutuksia ja laaditaan ohjeita käyttäen Snap-teemaa. Huom! Snap-teeman kanssa tulee käyttää Aiheet-kurssiformaattia. Snap-teema ei toimi kunnolla muilla formaateilla.

Tilaa uusi kurssialue Oulun yliopiston Moodleen

Video-ohje: (Huom! Ohjetta on päivitetty 4.6.2021. Päivitys lisätty ainoastaan sanallisiin ohjeisiin.)

 

Sanalliset ohjeet:

Voit tilata kurssin yliopiston Moodlen kurssitilauslomakkeella:
https://moodle.oulu.fi/course/request.php?lang=fi

Kurssialustapyyntöösi Oulun yliopiston Moodle helpdeskissä vastataan kolmen arkipäivän kuluessa. Tilaus kannattaa siis tehdä hyvissä ajoin.

Syötä seuraavat opintojakson tiedot kurssitilauslomakkeeseen:

1. Anna nimi muodossa Opintojakson nimi (+tarvittaessa tarkenne, esim. ryhmän tunnus)
2. Kurssin lyhenne -kohtaan laitetaan pelkästään opintojakson KOODI
3. Valitse oikea kurssikategoria seuraavista vaihtoehdoista:

  • Oamk, perustutkinnot / Oamk, Bachelor’s degrees
  • Oamk, mastertutkinnot / Oamk, Master’s degrees
  • Oamk, ammatillinen opettajakorkeakoulu, Oamk, School of Professional Teacher Education
  • Oamk, avoin ammattikorkeakoulu / Oamk, Open University
  • Muut / Others

4. Kirjoita lisätietokenttään vähintään yksi merkki, sillä kenttä on pakollinen
5. Paina lopuksi Tilaa kurssialue -painiketta

Huom! Ohjetta on päivitetty 4.6.2021. Kurssialustojen arkistointiprosessissa tapahtuneen muutoksen vuoksi, kurssin lyhenne -kohtaan laitetaan jatkossa ainoastaan opintojakson KOODI (ei enää KOODI + toteutuksen tunnus). Toteutuksen tunnukset jatkossa korvaa automaattisesti generoituva järjestysnumero, esim. ”KOODI:2” jne. Lisätietoja arkistointiprosessista. 

Alkutoimet kurssialueella ennen varmuuskopiointia

Video-ohje:

Sanalliset ohjeet:

Kun kurssialue on luotu, saat siitä automaattisen sähköpostin, josta löydät suoran linkin kurssialustallesi.

Huom! Alkutoimet ja varmuuskopion tuominen (johon löydät ohjeet alempaa) tulee tehdä ennen kuin lisäät muut opettajat (ja muut osallistujat) kurssialustalle! Lisätyt osallistujat ja heidän roolinsa lähtevät pois aloitussisällön valinnan ja varmuuskopion tuomisen yhteydessä. 

Tilaamasi kurssialusta avautuu aloitussisällön valinnan sivulle (ns. Kickstart-sivulle), jossa voit valita aloitussisällön, jonka pohjalta voit lähteä rakentamaan omaa kurssia. Kickstart-sivulla on ”Kurssien mallipohjat” -kohdassa valittavissa valmiina mallipohjina ”Yliopiston mallipohja 1” tai ”Tyhjä kurssi” ja ”Oamkin mallipohja 1”. Mikäli haluat käyttää Snap-teemaa, valitse tässä ”Oamkin mallipohja 1”. (Kuva alla) Mikäli haluat käyttää jotakin muuta kuin Snap-teemaa, valitse tässä ”Tyhjä kurssi” ja klikkaa käytä -painiketta.

Ennen varmuuskopion palautusta, muuta tarvittaessa kurssialuekohtaista tiedostokokorajaa. Oulun yliopiston Moodlessa suurimmaksi sallituksia tiedostokooksi on oletuksena asetettu 10 Mt. Oulun yliopiston Moodlen siirrettävän kurssialustan (= kurssin varmuuskopiotiedosto) suurin sallittu kokoraja on 100 Mt. Tätä suurempia varmuuskopiotiedostoja ei voi yhdellä kertaa siirtää.
Voit käydä muuttamassa tämän asetuksen näin: Valitse kurssialueen etusivun oikean yläkulman hammasratasikoni > Valitse Muokkaa asetuksia > Valitse oikean reunan valikosta Tiedostojen kokoraja > Valitse 100 Mt ja paina lopuksi Tallenna ja näytä.

 

Kun olet siirtänyt varmuuskopion, muuta suurin sallittu tiedostokoko takaisin oletukseksi (10 Mt).


Varmuuskopioi Oamkin Moodlesta kurssialusta

Video-ohje:

Sanalliset ohjeet:

Kun haluat siirtyä käyttämään Oulun yliopiston Moodlea, ei sinun tarvitse rakentaa kurssialustaa uudestaan, vaan voit hyödyntää Oamkin Moodleen rakentamasi kurssialustan. Tämä onnistuu varmuuskopioimalla se kurssialusta, minkä haluat siirtää. (Huom! Jos sinulla ei ole vielä uutta kurssialustaa, johon sinun on tarkoitus siirtää kopio, tilaa se. Kts. ohje ”Tilaa uusi kurssialue Oulun yliopiston Moodleen”).

1. Mene sille kurssialueelle Oamkin Moodlessa, jonka haluat siirtää Oulun yliopiston Moodleen. Paina oikean yläreunan hammasratasikonia ja valitse Kurssin ylläpito -valikosta Varmuuskopiointi (Kuva 1).

(Kuva 1.)

2. Seuraavaksi pääset tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan kopiossa käytettäviä asetuksia. Oletusasetuksena kopioon halutaan sisällyttää osallistujat. Kun olet tekemässä kopiota uudelle toteutukselle, et halua sisällyttää osallistujia. (Huom! Vie meneillään olevat opintojaksot loppuun Oamkin Moodlessa ja aloita uudet Oulun yliopiston Moodlessa). Poista ruksi kohdasta Sisällytä osallistujat (Kuva 2.). Tämä on ainoa muutos, joka sinun tulee tällä sivulla tehdä.

(Kuva 2.)

3. Siirry sitten sivun alareunaan ja paina Hyppää suoraan viimeiseen vaiheeseen -painiketta (Kuva 3.), jolloin kopiointi käynnistyy.

(Kuva 3.)

4. Kopion tekemisessä kestää hetken aikaa. Kun kopio on valmis, Moodle ilmoittaa, että Varmuuskopio luotiin onnistuneesti. Paina sitten Jatka -painiketta (Kuva 4.).

(Kuva 4.)

5. Seuraavassa näkymässä avautuu Käyttäjän yksityinen varmuuskopioalue, josta löydät tekemäsi varmuuskopiot. Tuorein tekemäsi kopio on ylimpänä listassa. Paina sitten haluamasi varmuuskopion kohdalta Lataa (Kuva 5.). Lataamisessa kestää hetken aikaa.

(Kuva 5.)

6. Kun lataus on valmis, ilmestyy ruudun vasempaan alareunaan kansio, josta varmuuskopiosi löytyy. Paina kansion oikeasta reunasta nuolta ja valitse Show in folder (Kuva 6.). Varmuuskopio tallentuu Lataukset-kansioon, mistä voit kopioida sen talteen haluamaasi paikkaan (Kuva 7.).

(Kuva 6.)

(Kuva 7.)

7. Paina varmuuskopion kohdalla hiiren oikeaa painiketta ja valitse Copy/Kopioi ja liitä kopio omalle koneellesi paikkaan, mihin haluat varmuuskopion tallentaa.

Vie varmuuskopio tilaamallesi kurssialueelle Oulun yliopiston Moodlessa

Video-ohje: (Huom! Ohjetta on päivitetty 1.2.2021. Päivitys lisätty ainoastaan sanallisiin ohjeisiin, kts. kohta 8.)

Huom! Varmuuskopion tuominen  tulee tehdä ennen kuin lisäät muut opettajat (ja muut osallistujat) kurssialustalle! Lisätyt osallistujat ja heidän roolinsa lähtevät pois varmuuskopion tuomisen yhteydessä. 

Sanalliset ohjeet:

Varmista ensin, että sinulla on Moodle-kurssi, jolle voit palauttaa varmuuskopiotiedoston. Mikäli sinulla ei ole vielä kurssia niin tilaa ensin uusi kurssi ja tee alkutoimet kurssialueella (ohjeet yllä).

Näin viet ottamasi varmuuskopion tilaamallesi kurssialustalle Oulun yliopiston Moodlessa: 

1. Valitse kurssialueen etusivun oikean yläkulman hammasratasikoni > Valitse sitten Palauta. (Kuva 1.)

(Kuva 1.)

2. Lisää palautettava varmuuskopiotiedosto valitsemalla tai raahaamalla ja pudottamalla se kohtaan Tuo varmuuskopiotiedosto ja klikkaa lopuksi Palauta -linkkiä. (Kuva 2.)

(Kuva 2.)

3. Seuraavalla sivulla voit vielä tarkistaa varmuuskopiotiedoston sisällön, jota olet palauttamassa. Valitsemalla sivun oikeasta alareunasta Jatka, pääset eteenpäin.

4. Siirry seuraavalla sivulla kohtaan Palauta tälle kurssille ja valitse, kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa. Klikkaa Jatka-linkkiä. (Kuva 3.)

(Kuva 3.)

5. Seuraavassa näkymässä vieritä sivua alaspäin ja valitse Seuraava.

6. Seuraavasssa näkymässä voit tarvittaessa muokata kurssin asetuksia (voit muuttaa niitä myös myöhemmin), vieritä sivua alaspäin ja  valitse  Seuraava. (Kuva 4.)

(Kuva 4.)

7. Voit vielä esikatsella varmuuskopiotiedostoa, jonka olet palauttamassa. Klikkaa lopuksi Suorita palautus -linkkiä. (Kuva 5.)

(Kuva 5.)

8. Seuraavassa näkymässä saat ilmoituksen, että varmuuskopio on luotu uudemmalla Moodlen versiolla kuin, mihin olet varmuuskopiota viemässä. Valitse kohdassa Palauta roolien linkitykset alasvetovalikosta Ei yhtään ja valitse sitten Jatka (Kuva 6.).

(Kuva 6.)

9. Kun palautus on valmis, Moodle ilmoittaa siitä tekstillä ”Kurssi palautettiin onnistuneesti”. Klikkaamalla Jatka-nappia pääset katsomaan palautettua kurssia. (Kuva 7.)

(Kuva 7.)

Tarkista kurssin asetukset ja muokkaa niitä tarvittaessa

Tarkistathan kaikki asetukset, linkitykset ja osioiden toiminnallisuudet. Tähän osioon kootaan case-esimerkkejä siirtymäajalta.

Oamkin Moodlessa käytössä ollut Snap-teema on asennettu 11.12.2020 Oulun yliopiston Moodleen oletusteemaksi Oamkin kategorioiden alle. Snap-teemaa suositellaan käytettävän Oamkin opintojaksoilla yliopiston Moodlessa, koska se on tuttu teema opiskelijoillekin. Snap-teema on myös Oamkin ilmeen mukainen. Snap-teeman lisäksi yliopiston Moodlessa on mahdollista käyttää myös Boost- ja Fordson -teemoja. Nämä teemat eivät ole Oamkin ilmeen mukaisia. Oamkilaisille järjestetään Moodle-koulutuksia ja laaditaan ohjeita käyttäen Snap-teemaa. Huom! Snap-teeman kanssa tulee käyttää Aiheet-kurssiformaattia. Käy tarkistamassa kurssiformaatti, mikäli alusta näyttää siltä, kuin siitä puuttusi osioita tai muuta sisältöä. Snap-teema ei toimi kunnolla muilla formaateilla.

Kurssiformaatin voit käydä vaihtamassa seuraavasti:

  1. Valitse kurssialustalla oikean yläkulman hammasratas
  2. Valitse ”Muokkaa asetuksia”
  3. Valitse ”Kurssiformaatti”
  4. Valitse alasvetovalikosta kurssimuodoksi ”Aiheet”
  5. Valitse lopuksi ”Tallenna ja näytä”

Mikäli haluat Snap-teeman sijasta käyttää Boost- tai Fordson -teemaa, voit vaihtaa teeman seuraavasti:

    1. Mene sille kurssialueelle Oulun yliopiston Moodlessa, minkä teeman haluat vaihtaa
    2. Valitse oikean yläkulman hammasratasikonin takaa ”Muokkaa asetuksia”
    3. Valitse oikean reunan valikosta ”Näkyvyyteen liittyvät asetukset”
    4. Valitse Pakota teema -alasvetovalikosta haluamasi teema
    5. Paina lopuksi ”Tallenna ja näytä”

Käyttäjien lisäämistapojen lisääminen kurssille

Käyttäjien eli osallistujien lisäämistavat eivät aina kopioidu automaattiesti kurssialustan kopioinnin yhteydessä. Mikäli kurssiltasi puuttuu mahdollisuus lisätä osallistujia, toimi seuraavasti (Huom! Vaikka osallistujien lisäämistavat olisivatkin käytössä, käythän tarkastamassa, että kaikki asetukset osallistujien eri lisäämistavoissa ovat oikein.):

1. Klikkaa kurssin etusivun oikeassa yläkulmassa olevaa hammasratasta ja valitse avautuvasta valikosta Käyttäjänhallinta -> Osallistujien lisäämistavat

2. Klikkaa Lisää rekisteröitymistapa -pudotusvalikko auki ja valitse kohta Osallistujien lisääminen

3. Klikkaa Lisää rekisteröitymistapa -painiketta
4. Klikkaa Lisää rekisteröitymistapa -pudotusvalikko uudelleen auki ja valitse kohta Itserekisteröityminen. Itserekisteröityminen tarkoittaa sitä, että opiskelijat pääsevät itse rekisteröimään itsensä kurssialustalle.

5. Anna rekisteröitymistavalle nimi, esim. ”Opiskelijoiden itserekisteröinti”
6. Valitse Määritä rooli -kohdan alasvetovalikosta Opiskelija/Student. Roolin määrittelyssä tulee olla todella tarkkana, että ei vahingossa anna opiskelijoille opettajan oikeuksia!
7. Määrittele halutessasi kurssiavain ja muut lisäasetukset

8. Klikkaa lopuksi Lisää rekisteröitymistapa -painiketta

 

Tietojenkäsittelysopimuksen tekeminen ulkopuoliselle opettajalle

Ulkopuolisia opettajia varten tulee tehdä tietojenkäsittelysopimus. Tietojenkäsittelysopimuksessa sovitaan henkilötietojen käsittelystä ja niihin liittyvistä vastuista. Mikäli opettamallasi opintojaksolla on Oamkin tai Oulun yliopiston ulkopuolinen opettajia tai käyttäjälle annetaan kurssialustallesi opettajan rooli, tee hänen kanssaan tietojenkäsittelysopimus. Katso tarkemmat ohjeet Oulun yliopiston Moodlesta.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt, TIEDOTE and tagged , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia