« Back

Ohje dokumentin sähköiseen allekirjoittamiseen (Oamk Sign)

Oulun ammattikorkeakoulussa on käytössä sähköinen allekirjoituspalvelu Oamk Sign. Kyseessä on pilvipalvelu, jolla voidaan lähettää ja jossa voidaan allekirjoittaa elektronisia dokumentteja.

Järjestelmää voivat käyttää kaikki sähköpostitse allekirjoituskutsun saaneet henkilöt, olivat he oamkilaisia tai eivät. Oamkin ulkoiset käyttäjät kirjautuvat palveluun kutsutunnisteella.


Allekirjoituspalvelu toimii selaimessa

Tuettuja selaimia ovat:

  • Google Chrome (kaikki versiot)
  • Microsoft Edge
  • Mozilla Firefox (versio 33 ja uudemmat)
  • Safari (kaikki versiot)

Allekirjoituspyyntö odottaa kaikkien kuittausta. Asiakirjojen sähköinen allekirjoitus on valmis vasta sitten, kun kaikki allekirjoituspyynnön vastaanottajat ovat hyväksyneet pyynnön. Kun pyyntö on käsitelty loppuun ja asiakirja(t) on allekirjoitettu, järjestelmä lähettää siitä tiedon kaikille vastaanottajille sähköpostitse.

Jos olet allekirjoittaja, voit noutaa valmiit allekirjoitetut asiakirjat järjestelmästä sitten kun saat kuittaussähköpostin: löydät linkit asiakirjoihin sähköpostiviestissä olevan linkin kautta.


Kirjaudu palveluun

Oamk Sign -palveluun kirjaudutaan kahdella eri tavalla, joko

  • Oamkin käyttäjätunnuksella tai
  • kutsutunnuksella.

Se, kumpaa tapaa kulloinkin käytetään, riippuu siitä, miten allekirjoituspyynnön lähettäjä on valmistellut pyynnön.

Näin kirjaudut palveluun Oamkin tunnuksella

Sähköpostiviestissä on linkki allekirjoituspyyntöön. Kun kutsu on lähetetty oamkilaiselle, viestissä ei ole erillistä kutsutunnistetta.

  1. Siirry allekirjoituspyyntöön napsauttamalla viestissä olevaa “Avaa dokumentti” -linkkiä.
  2. Kirjaudu palveluun napsauttamalla kirjautumissivulla ”Kirjaudu – Oulun AMK (OAMK) tunnukset”-painiketta. Käytä kirjautuessa tunnusta sähköpostimuodossa (tunnus@oamk.fi tai tunnus@students.oamk.fi), eli ei pelkkää käyttäjätunnusta.
  3. Tämän jälkeen pääset palvelun etusivulle, jossa näkyvät sinulle osoitetut allekirjoituspyynnöt.
  4. Pääset Oamk Sign -palveluun myös osoitteessa https://sign.oamk.fi – Huom. Jos olet jo valmiiksi kirjautunut MS 365 -tilillesi selaimessasi, kirjautuminen tapahtuu automaattisesti kun olet painanut painiketta.)

Näin kirjaudut palveluun kutsutunnisteella ja PIN-koodilla

Sähköpostiviestissä on tilapäinen kutsutunniste. Tarvitse sen lisäksi PIN-koodin, eli tunnistautuminen on kaksivaiheinen.

  1. Siirry allekirjoituspyyntöön napsauttamalla sähköpostiviestissä olevaa “Avaa dokumentti”-linkkiä. Tämä vie sinut Oamk Signin kirjautumissivulle.
  2. Sähköpostiviestissä saamasi kutsutunniste tulee yleensä automaattisesti sille varattuun kenttään kirjautumissivulla.
    • Tarvittaessa kopioi sähköpostiviestissä vastaanottamasi kutsutunnus kirjautumissivulla olevaan tunnistekenttään.
  3. Napsauta “Kirjaudu” -painiketta.
  4. Tarvitset kutsutunnuksen lisäksi PIN-koodin, jonka saat tekstiviestinä. PIN-koodi on voimassa rajatun ajan. Jos sinulla ei ole voimassa olevaa PIN-koodia, saat haettua uuden järjestelmästä:
    Lähetä PIN-koodi matkapuhelimeesi napsauttamalla “Lähetä uusi koodi” -painiketta.
  5. Syötä tekstiviestissä saamasi PIN-koodi sille tarkoitettuun kenttään ja napsauta “Tunnistaudu” -painiketta.
  6. Pääset nyt palvelun etusivulle, jossa näet sinulle osoitetut allekirjoituspyynnöt.

Näin allekirjoitat dokumentin sähköisesti

Lue ensin allekirjoituspyyntöön liittyvät asiakirjat. Sen jälkeen voit allekirjoittaa dokumentin sähköisesti, eli hyväksyä allekirjoituspyynnön. Allekirjoitustapoja on kaksi (tai oikeastaan kolme) ja kumpaa tapaa käytetään riippuu siitä, miten dokumentti on valmisteltu.

Tapa 1: Napin painallus

  1. Napsauta allekirjoituspyynnön “Hyväksy pyyntö” –painiketta sivun oikeassa laidassa.
  2. Vahvista, että haluat allekirjoittaa asiakirjat sähköisesti napsauttamalla vahvistusikkunassa “Allekirjoita” -painiketta

Tapa 2: Nimen kirjoittaminen (2 vaihtoehtoa)

A. Nimen kirjoittamien valmiilla tyylillä

  1. Napsauta allekirjoituspyynnön “Hyväksy pyyntö” –painiketta.
  2. Napsauta avautuvassa ikkunassa ”Hyväksy valmiilla kirjoitustyylillä” -painiketta
  3. Valitse tässä uudessa vahvistusikkunassa nimen kirjoitustyyli ja väri.
  4. Napsauta “Allekirjoita” -painiketta.

B: Nimen kirjoittaminen piirtäen

  1. Napsauta allekirjoituspyynnön “Hyväksy pyyntö” –painiketta.
  2. Napsauta avautuvassa ikkunassa ”Hyväksy nimikirjoituksella” -painiketta.
  3. Piirrä allekirjoitus avautuvaan kenttään. (Jos haluat, voit peruuttaa valinnan lisätoimintojen valikosta, eli ns. “kolmen pisteen valikosta.)
  4. Kun olet tyytyväinen allekirjoituksessi, paina lopuksi ”Allekirjoita”-painiketta.

Allekirjoituspyynnön sisältö

Allekirjoituspyyntö koostuu seuraavista tiedoista

  1. Pyynnön perustiedot, kuten lähettäjä, lähetyspäivämäärä ja saateviesti näkyvät sivun alussa.
  2. Allekirjoitettavat asiakirjat löydät “Dokumentit” -luettelosta. Avaa asiakirjat luettavaksi napsauttamalla kunkin asiakirjan nimeä.
  3. Allekirjoituspyynnön vastaanottajat näet ”Vastaanottajat”-kohdasta. Vastaanottajalistasta näet helposti yhdellä silmäyksellä kunkin vastaanottajan tilanteen (esim. “Odottaa allekirjoitusta” tai “Valmis”)
  4. Allekirjoituspyynnön hyväksymis- ja hylkäystoiminnot ovat sivun oikeassa laidassa.
  5. Voit siirtää (delegoida) saamasi allekirjoituspyynnön toiselle henkilölle allekirjoitettavaksi napsauttamalla “Delegoi toiselle” -painiketta, jolloin sinun pitää määritellä pyynnölle uusi vastaanottaja.
    • Järjestelmä lähettää allekirjoituspyynnön uudelle vastaanottajalle. Allekirjoituspyynnön alkuperäinen lähettäjä saa samalla tiedon, että olet delegoinut allekirjoittamisen toiselle henkilölle.

« Back

This article was published in these categories: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], Oamk , GUIDELINE, Bulletins & Guidelines, for studentsand tagged , .Add a permalink to your favourites. Follow comments to this post with a RSS feed. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Log in to comment this article