« Takaisin

Sähköpostiasetukset kotikoneellesi tai puhelimeesi

Voit lukea sähköpostit kotikoneellasi joko Outlookilla tai jollain muulla sähköpostiohjelmalla (esim. Mozilla Thunderbird) käyttäen perinteistä IMAP-protokollaa. Veihtoehtoisesti voit jättää asentamatta sähköpostiohjelman ja avata sähköpostisi selaimen kautta. Puhelimellasi postien luku sujuu helpoimmin käyttäen puhelimesi mukana tulevaa sähköpostiohjelmaa, johon on mahdollista lisätä Exchange-tili. Koska kaikissa ohjelmissa ja mobiililaitteissa postiasetusten määritys poikkeaa hieman toisistaan, on tässä ohjeessa annettu vain tarpeelliset tiedot asetusten tekoon.

1)      Sähköpostiasetukset mobiililaitteisiin (sekä Outlookiin)

Oletuksena sähköpostiohjelmat yrittävät hakea palvelimen tiedot automaattisesti sähköpostiosoitteen syöttämisen jälkeen. Jos asetusten haku ei onnistu, ne pitää määrittää manuaalisesti.

Käyttäjänimi/-tunnus: ktunnus@students.oamk.fi (jossa ktunnus on oma käyttäjätunnuksesi. Henkilökunnalla osoite on muotoa ktunnus@oamk.fi)
Salasana: oma salasanasi
Palvelin: outlook.office365.com
Portti: 443
Suojaus: SSL

2)      IMAP-asetukset

Käyttäjänimi tai tunnus on sähköpostiosoitteesi muodossa ktunnus@students.oamk.fi (Henkilökunnalla muodossa ktunnus@oamk.fi)

Saapuvan postin palvelin: outlook.office365.com
–          Suojaus: SSL
–          Portti: 993

Lähtevän postin palvelin (SMTP): smtp.office365.com
–          Suojaus: TLS
–          Portti: 587

Eikö asetusten haku onnistu?

Ainakin Android-puhelimissa näyttää olevan sellainen ongelma, että asetusten haku onnistuu vain, jos mobiililaite on langattomassa verkossa. Eli jos asetusten haku ei onnistu, niin laita wi-fi päälle ja käytä esim. Eduroamin langatonta verkkoa jos olet kampusalueella.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, henkilöstölle, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille and tagged , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.

4 Kommentit

  1. Outi Virkkula
    Kirjoitettu 17.6.2014 kello 08:50:54 | Permalink

    Hei,

    Exchange ActiveSync nokialaisessa ilmoittaa vääristä tiedoista kerta toisensa jälkeen. Kerrotteko vielä, rautalankamallilla, mikä seuraavista kohdista on väärin:

    – sähköposti: käyttäjät@oamk.fi
    – käyttäjänimi: käyttäjätunnus (esim. outiv)
    – palvelimen nimi: outlook.office365.com
    – Toimialue: kk

    Terv. Outi

    • admin
      Kirjoitettu 17.6.2014 kello 10:35:38 | Permalink

      Kokeileppa seuraavaa:

      – sähköposti: ktunnus@oamk.fi (ktunnus = outiv)
      – käyttäjänimi: ktunnus@oamk.fi (ktunnus = outiv)
      – palvelimen nimi: outlook.office365.com
      – Toimialue: kk

  2. Erkki Nuottila
    Kirjoitettu 20.6.2014 kello 16:58:29 | Permalink

    Lähtevän sähköpostin asetukset?
    Kotona työkoneeni Mac, jossa OSX Maverick ja clienttina mail ohjelma.
    Onnistuin saamaan sähköpostit tulemaan, mutta lähtevä sähköposti – ei lähde.
    Tuo TLS ilmeisesti tökkii. Mailissa ei ole suojausta vaan vaihtoehtoina joko
    1) tilitiedot kohdassa TLS-varmenne tai
    2) Lisävalinnat kohdassa Todentaminen / Ulkoinen TLS asiakkaan varmenne

    Olen kokeillut muutamia yhdistelmiä mutta ei menetystä.

    Asetukseni
    smtp.office365.com
    muokattu portti 587
    ei SSL
    TLS-varmenne : Ei mitään
    Käytä automaattista löytämistä on/off

    Virheilmoitus useimmiten: Palvelin smtp.office365.com ei hyväksynyt lähettäjän osoitetta [gmail-osoite piilotettu julkiselta sivulta]. ja Client was not authenticated

    • Anna-Liisa
      Kirjoitettu 3.7.2014 kello 12:49:41 | Permalink

      Hei Erkki,
      ongelmana tässä on, että olet laittanut lähettäjän osoitteeksi gmail-osoitteen: Lähettäjän osoitteena tulee Oamkin palvelinta käyttäessäsi olla sinun oma Oamkin sähköpostiosoitteesi, muut eivät käy. Vars. tukipyynnöt kannattaa aina lähettää helpdeskiin, jonka yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://it.oamk.fi/

      (Näitä kommentteja kyllä seurataan, mutta näin kesälomien pyöriessä helpdeskistä saa vastauksen huomattavasti nopeammin!)

Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia