« Takaisin

Opiskelijan AC-pikaopas

Kirjautuminen AC:hen eli Adobe Connect -ympäristöön

AC tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutteisiin web-kokouksiin ja virtuaalisiin luokkahuoneisiin. Käytössä on tehokkaita multimediatyökaluja, kuten live-videoesitykset, Voice over IP (VoIP), vuorovaikutteiset simulaatiot ja ryhmätyöhuoneet. (Esittely Adoben sivuilla [ulkoinen linkki]). Osallistuaksesi verkkoluentoon, tarvitset www-yhteyden ja selaimessasi pitää olla käytössä Flash [ulkoinen linkki] ja koneessasi on oltava äänentoisto. Halutessasi, voit testata Flash Playerin, verkkoyhteyden ja lisäosien toimivuuden Funetin palvelussa. [ulkoinen linkki]

Ihan aluksi kannattaa varmistaa, että koneesi kuulokkeet/kaiuttimet (ja mahdollisesti myös mikrofoni, jos tarkoitus on, että sinulle annetaan verkkoluennolla presenter-oikeudet) toimivat ylipäätään. Kun olet tehnyt tämän, voit jatkaa.

1. Aloita käyttö avaamalla www-selain.
Anna osoitteeksi osoite, jonka olet saanut kokouksen järjestäjältä. Oamkin ylläpitämissä istunnoissa osoite on muotoa https://connect.funet.fi/kokoushuoneennimi.

2. Valitse Enter as Guest ja kirjoita nimesi sille varattuun kenttään. Antamasi käyttäjänimi näkyy AC:ssa kaikille istunnossa oleville käyttäjille. Jos istunto tallennetaan, käyttäjänimi näkyy myös tallenteessa näkyvässä osallistujaluettelossa kaikille sen katsojille. (Huom. Voit istunnon aikana lähettää kysymyksiä/kommentteja osallistujille kirjoittamalla viestisi Chat-ikkunaan. Nämä viestit näkyvät kaikille osallistujille ja jäävät talteen myös tallenteeseen.)

3. Jos olet ensimmäistä kertaa käyttämälläsi koneella AC-verkkokokousympäristössä, saattaa olla, että selaimellesi on asennettava lisäosia. AC ilmoittaa tästä ja hyväksyttyäsi pyydetyt lisäasennukset, käynnistä selain uudestaan ja avaa aiemmin saamasi kokouksen osoite.

4. Kun pääset mukaan istuntoon, näet kokouksen vetäjän kokoaman toimintaympäristön; nämä voivat poiketa toisistaan paljonkin. Näkymässä saattaa olla mukana esim. videoikkunota, osallistujalista, chat-ikkuna, kyselyikkunoita, valkotaulu ja esitysikkuna.

5. Nyt voit säätää äänet. Näet AC:n näkymässä ylärivissä Meeting-valikosta löydät Audio Setup Wizardin; sen avulla voit testata omien kuulokkeidesi/kaiuttimiesi ja mikrofonisi toimivuuden. Kaiutin-kuvakkeen takana olevasta valikosta löydät Adjust Speaker Volume -kohdan, eli äänenvoimakkuuden säädön.

acp-audio

Kaiutin-ikonin vieressä on toinen kuvake, jossa on viittava hahmo. Sen takaa löydät erilaisia toimintoja, esim. viittauksen (kun haluat esiintyjän huomion), ja äänestystoiminnot. Tämän valikon kautta tekemäsi valinnat näkyvät osallistujalistassa kaikille osallistujille.

Jos opettajasi antaa sinulle oikeuden puhua ääneen AC-istunnossa, hän antaa sinulle erikseen mikrofonioikeudet. Tätä varten tarvitset luonnollisesti mikrofonin. Kun saat mikrofonioikeudet, näet ylärivillä mikrofoni-kuvakkeen: Klikkaa sitä ja valitse Connect my Audio, ja sen jälkeen äänesi pitäisi kuulua kaikille. Mikrofoni kannattaa mykistää, silloin kun siihen ei puhu, mykistäminen löytyy tuosta samaisesta mikrofoni-valikosta sitten kun mikrofoni on kytketty.

acp-mic

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oamk, OHJE, ohjelmistot, opiskelijoille, oppimisympäristöt and tagged , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia