« Takaisin

Ohjeet henkilöstölle Telian VIP-palveluun liittyen

Oamkissa on käytössä Telian viestintäpalvelu VIP (ent. Sonera VIP)

Jos sinulla on Oamkin kautta työpuhelin, käytössäsi on Telian VIP-palvelu, joka toimii osoitteessa https://vip.sonera.fi (huom. osoite ei ole muuttunut, vaikka Sonera on nykyään Telia!). Sen kautta pääset muuttamaan esimerkiksi oman salasanasi ko. palveluun, ilmoittamaan mahdollisen lomasi aikaisen sijaisesi tiedot puhelinvaihteelle ja muuttaman puhelinvastaajasi asetuksia.

Ks. myös Oamkin henkilöstölle tarkoitetut, yleiset työpuhelimeen liittyvät ohjeet.


Näin kirjaudut palveluun

Käyttäjätunnuksesi palvelussa on muotoa fi040xxxxxxx@oamk.fi Eli käyttäjätunnuksesi on fi + oma puhelinnumerosi ja loppuun tulee vielä @oamk.fi.

Näin kirjaudut Telian VIP-palveluun ensimmäisellä kerralla, tai jos olet unohtanut salasanasi palveluun:

  1. Mene osoitteeseen https://vip.sonera.fi
  2. Valitse Tilaa uusi salasana.
  3. Anna käyttäjätunnuksesi. (Tunnushan on siis muotoa fi0501234567@oamk.fi )
  4. Paina sitten Tilaa uusi salasana -painiketta.
  5. Sinun pitäisi saada kertakäyttöinen varmenne tekstiviestinä: tämä voi kestää jonkun aikaa, eli ethän hätäile.
    • Huom! Olethan tarkkana tunnuksesi  muodostamisen kanssa, sillä palvelu ei ilmoita, jos antamaasi tunnusta ei ole olemassa. Jos viestiä ei ala kuulua, niin saattaa olla, että olet kirjoittanut numerosi väärin. Jos tunnus kuitenkin on oikea ja viestiä ei siltikään kuulu, niin olethan yhteydessä osoitteeseen  puhelinasiat@oamk.fi
  6. Syötä saamasi kertakäyttövarmenne salasana-kenttään ja paina OK.
  7. Tämän jälkeen palvelu pyytää sinua syöttämään omavalintaisen salasanasi kahteen kertaan. Tee se ja paina lopuksi Vaihda salasana.
  8. Nyt voit kirjautua VIP-sivustolle käyttäjätunnuksellasi ja uudella salasanallasi.

Tässä sama myös kuvana (periaate on edelleen sama, vaikka kuva onkin Soneran ajalta):
Kuva kirjautumisikkunasta ja salasanapyynnöstä

Omalla VIP-kotisivullasi voit käydä muuttamassa salasanasi Oma profiili -kohdassa. VIP-kotisivusi näyttää tältä: Kuva VIP-palvelusta


Vastaajaviestin kuunteleminen

Voit käydä VIP-sivuillasi kuuntelemassa vastaajaviestisi. Kaikilla oamkilaisilla on sama vastaajanumero +358401302957. Palvelu tunnistaa sinut oman numerosi perusteella, kun soitat työpuhelimellasi vastaajanumeroon. Ulkomailta vastaajaan soittaessasi, tarvitset lisäksi PIN-koodin, jonka voit määritellä VIP-sivujen kautta oma profiili-kohdassa. Saamasi vastaajaviestit löydät Postilaatikko-välilehdeltä.

Kuva Postilaatikko-näkymästä, jossa on vastaajaan tullut viesti

Saman Postilaatikko-sivun alareunassa näet myös tässäkin näkyvät ohjeet vastaajan käyttöön: Kuva vastaajan toiminnoista


Vastaajaviestien tilaaminen sähköpostiin

Jos haluat, että saamasi vastaajaviestit tulevat myös sähköpostiisi, sinun tulee muuttaa vastaajasi asetukset VIP-kotisivullasi seuraavasti:

  1. Kirjaudu VIP-palveluun
  2. Valitse Palvelut yläreunan valintapalkista.
  3. Valitse Vastaajan asetukset vasemman reunan valikosta.
  4. Valise Ilmoitetaanko saapuneista viesteistä sähköpostilla? -kohdan alasvetovalikosta Kyllä-vaihtoehto

Oman vastaajaviestin äänittäminen

Vastaajanumero on heti toiminnassa. Vastaajassasi valmiina oleva oletusviesti ei kerro soittajalle, kenen vastaajaan hän on soittanut. Siispä äänitä oma viestisi heti. Ks. erillinen ohje vastaajaviestin äänitykseen.


VIP-palvelun tilatieto (kuinka kerrot vaihteelle, oletko tavoitettavissa)

Vaihteenhoitajat näkevät oamkilaisten läsnäolotiedot Outlook-kalenterista. Tämänkin vuoksi on tärkeää, että jokaisen kalenteri on ajan tasalla. Vaihteenhoitajat käyttävät ensisijaisesti Outlook-kalenteria läsnäolotiedon selvittämisessä. VIP-palvelussa on lisäksi erillinen läsnäolotieto, mutta tarvitset sitä ainoastaan, jos työskentelet asiakaspalvelupisteessä eli kuulut soittoketjuun (= hunt group, soittorinki) ja/tai jos sinulla on sijainen, jolle haluat puhelusi siirtyvän kun et ole paikalla. Näissä tapauksissa merkitse poissaolosi VIP-palveluun ”Olotilan tiedot” -kohtaan: Määrittele siihen poissaolosi syy ja kesto. Jos sinulla on sijainen, kirjoita Oma huomautus -kohtaan sijaisesi tiedot, jotta vaihde osaa siirtää puhelut oikeille henkilöille.

Voit määritellä tilatiedon myös puhelimitse, mutta tällöin sinun on muistettava myös poistaa tilatieto soittamalla. Kuva aktiviteettien vaihtonumeroista: Tilatietoa vaihdettaessa soitetaan numeroon +358401302958 (numeron on oltava kv-muodossa); 1. Tavoitettavissa, 2. Varattu, 3. Lounaalla (=varattu), 4. neuvottelussa (=varattu), 5. Vapaalla (=varattu), 6. Lomalla (=varattu), 7. Etätöissä (=tavoitettavissa) ja 8. Toimistolla (=tavoitettavissa)

Soittoketjuun kuuluvat voivat VIP-palvelussa olotila-tiedon muutoksella poistaa itsensä väliaikaisesti soittoketjusta. Kaikki punaisella olevat aktiviteetit (varattu, lounaalla, neuvottelussa sekä lomalla) poistavat numeron soittoketjusta. Tämän lopputuloksen aikaansaamiseksi on käytettävä VIP-palvelun olotila-tietoa, sillä Outlookin kalenterimerkintä ei tee poistoa soittoketjusta. Näin ollen soittoketjuihin kuuluvien käyttäjien tulisi aina tehdä poissaoloilmoitus VIP-palvelun kautta.


Puhelinneuvottelut

Oamk suosittelee käyttämään neuvottelupuheluihin Skypeä. (ks. tarvittaessa Microsoftin laatima Skype-ohjeistus ja täällä it.oamk.fi:ssä oleva Skype-ohje). VIP-palvelussa olisi mahdollisuus neuvottelupuheluihin, mutta neuvottelun aikana ei ole mahdollista näyttää dokumentteja tai jakaa työpöytää ja kaiken lisäksi neuvottelupuhelut maksavat erikseen, mikäli mukana on organisaation ulkopuolisia henkilöitä. Skype on toiminnoiltaan puhelinneuvottelua monipuolisempi, eikä siinä makseta neuvotteluista ja niiden kestoista erikseen.


Soitonsiirrot

HUOM! Matkapuhelimesta ei saa tehdä soitonsiirtoja vastaajanumeroon. VIP-palvelun yhteydessä ei suositella tehtävän mitään soitonsiirtoja palvelun halutun toiminnan varmistamiseksi. Mikäli soitonsiirrolle on pakottava tarve, niin välittömän siirron saat päälle seuraavasti: Soitonsiirron kytkentä: 987 + puhelinnumero ja vihreä luuri Soitonsiirron poisto: 980 + vihreä luuri Puhelun edelleen siirto tapahtuu matkapuhelimen toiminnoilla tai käyttäen äänitaajuusvalintaa *#*1numero#.


Koputuspalvelu

Voit käyttää matkapuhelimesi koputuspalvelua ja sen käyttö on suositeltavaa, jos haluat tietää toisen puhelun olevan tulossa puhuessasi toista puhelua. Voit kytkeä koputuksen päälle joko matkapuhelimesi asetuksista, tai koodilla *43# ja painamalla puhelimesi vihreä luuri -painiketta. 


Puheluiden hinnat (päivitetty 1.9.2015)

Käyttömaksut €/min
Kotimaan puheluliikenne (matka- ja lankaverkkoon, ei palvelunumerot) 0,0190
Sisäiset puhelut matkapuhelimesta 0
Puhelut GSM-vastaajaan 0,0190
Matkapuhelumaksu (mpm) 0,0190
                                                                                €/kpl
Kotimaan tekstiviesti 0,0300
Kotimaan MMS-viesti 0,1000

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , puhelinasiat and tagged , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia