« Takaisin

Opettaja, näin lisäät osallistujia yksitellen kurssialueelleesi Moodlessa

Video-ohje:

  1. Osallistujat-näkymässä näet kaikki kurssialueellasi olevat käyttäjät, heidän roolinsa, milloin he ovat edell. kerran käyneet kurssialueella, missä rool(e)issa käyttäjä alueella on, mihin ryhmiin hän mahdollisesti kuuluu sekä tieto siitä, milloin käyttäjä on lisätty kurssialueelle ja millä tavalla. (Listan yläpuolella on hakutyökalu, jonka avulla saat haettua listasta hakukriteerisi mukaiset käyttäjät, haku on käyttökelpoinen, jos alueella on paljon  käyttäjiä)
    Näkymän yläreunassa näkyy Lisää osallistujia (Enrol users) -painike, sen kautta pääset lisäämään uusia käyttäjiä alueelle yksitellen.

    Kuva 2: Osallistujalistaus kurssialueella

  2. Lisää osallistujia -ikkunassa ollessasi,
    1. valitse ensin rooli, jonka haluat lisätä uudelle osallistujalle. Student-rooli antaa opiskelussa tarvittavat oikeudet, eli mm. sen myötä käyttäjä voi osallistua kurssialueen keskusteluihin, palauttaa tehtäviä ja tehdä tenttejä; Teacher-rooli antaa oikeuden muokata kurssialueen sisältöjä, ja nähdä sekä arvioida osallistujien palautuksia; Non-editing Teacher näkee osallistujien palautukset ja voi arvioida niitä; Manager-rooli taas antaa täydet oikeudet kurssialueella.
    2. kirjoita hakukenttään hakemasi käyttäjän etu- tai sukunimi tai sen osa ja paina Hae (Search) -painiketta. (Jos yrität hakea koko nimellä, se täytyy antaa muodossa etunimi sukunimi, ja mahdolliset toisetkin nimet on tiedettävä!)
    3. Kun näet listassa henkilön, jonka haluat lisätä, paina ko. rivillä näkyvää Lisää (Enrol) -painiketta. (Voit tarvittaessa tehdä useampia hakuja ja lisäyksiä poistumatta näkymästä.)
    4. Kun suljet ikkunan joko alareunan Lopeta osallistujien lisääminen -painikkeella, tai painamalla oikean yläreunan ruksia, lisäämäsi henkilöt ilmestyvät osallistujalistaukseen.

      Kuva 3: osallistujien lisääminen


Hallitse osallistujen rooleja, ryhmiä sekä poista käyttäjiä kurssialueelta Osallistujat (Enrolled users) -näkymässä

Roolit (Roles):

  • Jos henkilö tarvitsee useamman kuin yhden roolin, niin roolien lisäys tehdään osallistujalistan Rooli (Roles)-sarakkeessa:
    • klikkaa ko. sarakkeessa näkyvää ihmishahmo-ikonia sen  henkilön kohdalla, jolle haluat lisätä uuden roolin:
    • Valitse halumasi rooli pikavalikosta ja se astuu voimaan heti:
    • Tässä näkyy, että käyttäjällä on nyt kaksi roolia, manager ja teacher.
  • Myös roolien poisto, jos esim. tuli vahingossa annettua väärä rooli, onnistuu tässä näkymässä painamalla roolin perässä näkyvää ruksia (nämä ovat joskus vähän sekavia, mutta jos poistat vahingossa väärän roolin, se on helppo lisätä uudelleen, ellet sitten tullut poistaneeksi itseltäsi esim. manager-roolia! Olethan siis varovainen omia oikeuksia käsitellessäsi!)

Ryhmät (Groups):

  • Jos sinulla on ryhmät käytössä, näet Osallistujat/Enrolled users -näkymän Ryhmät/Groups-sarakkeessa, että mihin ryhmiin käyttäjä kuuluu. Käyttäjä voi kuulua useampaankin ryhmään yhtäaikaa, ks. esim. alla olevan kuvan viimeinen rivi.
  • Pääset lisäämään henkilön olemassa olevaan ryhmään Ryhmät-sarakkeen kahta ihmishahmoa kuvaavasta ikonista sen käyttäjän rivillä, jonka haluat lisätä johonkin ryhmään.
  • Jos haluat poistaa henkilön ryhmästä, voit tehdä sen painamalla ruksi henkilön rivillä näkyvän ryhmätiedon perästä.

Henkilön poistaminen kurssialueelta:

  • Voit poistaa henkilön koko kurssialueelta hänen oman rivinsä viimeisessä sarakkeessa (Osallistujien lisäämistavat / Enrolment methods) näkyvästä ruksista.

Kuva 4: Ryhmien käsittely osallistujat näkymässä (englanninkielinen käyttöliittymä)

 

 

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt and tagged , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia