« Takaisin

Opettaja: Kopioi olemassa oleva kurssialueesi Moodlessa uuden kurssialueen pohjaksi

Kun olet jo kertaalleen pitänyt opintojaksosi Moodlessa, voit hyödyntää materiaalisi ja tekemäsi aktiviteetit toisella kurssialueella, niin ettei sinun tarvitse rakentaa kurssialuetta aina puhtaalta pöydältä.

Tämä onnistuu, kun teet olemassa olevasta kurssialueestasi sellaisen kopion varmuuskopiotyökalulla, johon et sisällytä käyttäjätietoja. Mene sitten uudelle, tyhjälle kurssialueelle, johon haluat sisällöt siirtää (Huom! Jos sinulla ei vielä ole uutta kurssialuetta, tilaa se ensin). Siirto tapahtuu varmuuskopioinnin palautukseen tarkoitetulla toiminnolla.

Video-ohje:

Tässä yksityiskohtainen kuvaus tapahtumista vaihe vaiheelta:

Kurssialueen kopiointi ilman osallistujatietoja

  1. Mene sille kurssialueelle, josta haluat ottaa kopion uuden kurssialueen pohjaksi.
  2. Kussialueen pääsivulla ollessasi, paina yläreunan hammasratasikonia ja valitse Kurssin ylläpito (Course Administration) -valikosta Varmuuskopiointi (Backup). (ks. kuva 1)

    Kuva 1

  3. Seuraavaksi pääset tarkastelemaan ja muuttamaan kopiossa käytettäviä asetuksia. Oletusasetukset ovat tavanomaiselle varmuuskopiolle, jossa halutaan säilyttää osallistujat, heidän viestinsä ja suorituksensa. Nyt kun olet tekemässä kopiota uudelle toteutukselle, et halua ottaa näitä tietoja mukaan kopioon. Siispä poista ruksi kohdasta Sisällytä osallistujat (Include enrolled users) (ks. kuva 2). Tämä on ainoa muutos, joka sinun tulee tällä sivulla tehdä.

    Kuva 2

  4. Paina sitten sivun alareunassa olevaa Hyppää suoraan viimeiseen vaiheeseen (Jump to final step) -painiketta.
  5. Viimeisessä vaiheessa luodaan kurssikopio. Se voi kestää jonkun aikaa. Kun kopio on valmis ja kaikki on mennyt kuten pitääkin, Moodle ilmoittaa että Varmuuskopio luotiin onnistuneesti (The backup file was successfully created)(ks. kuva 3). Paina sitten Jatka (Continue) -painiketta nähdäksesi, missä luomasi kopio on.

    Kuva 3

  6. Seuraava näkymä onkin jo palautusnäkymä, mutta täällä pääset näkemään kaikki luomasi varmuuskopiot. Luettelo kopioista on  Käyttäjän yksityinen varmuuskopioalue (User private backup area) -kohdan alla (ks. kuva 4). Tuorein tekemäsi kopio näkyy listassa ylinnä. Kaikki tekemäsi kopiot kaikilta kurssialueita näkyvät tässä samassa listassa.

    Kuva 4

  7. Kuvassa 4 näet myös, miten varmuuskopiotiedostot nimetään Moodlessa. Tämä on hyvä tietää, että osaat tunnistaa oikean kurssikopion varmuudella, kun olet siirtämässä sitä uudelle kurssialueelle ja etenkin, kun olet palauttamassa varmuuskopiota olemassa olevalle kurssialueelle.
  8. Jos et ole tekemässä palautusta nyt heti, esim. jos sinulla ei vielä ole uutta tyhjää kurssialuetta jonne voisit kopion sijoittaa, voit poistua tästä näkymästä tai vaikka koko Moodlesta ja jatkaa sitten, kun se sinulle sopii ja sinulla uusi, tyhjä kurssialue.

Kopion sijoittaminen uudelle kurssialueelle

Kun olet saanut tilaamasi uuden, tyhjän kurssialueen, voit sijoittaa aiemmin tekemäsi kurssikopion siihen. Se tapahtuu seuraavasti:

  1. Mene uudelle, tyhjälle kurssialueellesi, johon haluat sijoittaa aiemmin tekemäsi kopion uuden toteutuksen pohjaksi.
  2. Kussialueen pääsivulla ollessasi, paina yläreunan hammasratasikonia ja valitse Kurssin ylläpito (Course Administration) -valikosta Palauta (Restore). (ks. kuva 5)

    Kuva 5

  3. Tulet nyt samaan saman näköiseen näkymään kuin kurssikopion tehtyäsikin. Huomaa kuitenkin, että sillä on väliä, mitä kautta tähän näkymään tulet, sillä lähtöpiste määrittää, mitä kurssialuetta käytetään palautuksen oletuskohteena. Kun lähdit liikkelle uudelta, tyhjältä kurssialueeltasi, saat sijoitettua varmuuskopion siihen, kun valitset oikean varmuuskopiorivin oikean reunan Palauta (Restore) -linkin:

    Kuva 6

    Huomaathan, että jos sinulla on useita eri varmuuskopioita eri kurssialueilta, sinun tulee olla tarkkana että valitset oikean rivin: Jos olet toiminut varmuuskopiota ottaessasi tämän ohjesivun mukaan, varmuuskopion nimi on muodostettu automaattisesti. Silloin näet tiedostonimestä, mistä kussialueesta on kyse (kurssi-id näkyy sanan course jälkeen, jonka perässä näkyy kurssialueen lyhyt nimi; jos sinulla on eri versioita, niin varmuuskopion ajankohta on tärkeä tieto).

  4. Kun olet painanut Palauta (Restore) -painiketta, varmista vielä seuraavassa näkymässä, että olet valinnut oikean varmuuskopion (kuva 7). Tarkista, että tiedot ovat oikeat, ja jos ovat niin paina jatka (continue) -painiketta.

    Kuva 7

  5. Seuraavassa näkymässä sinun pitäisi asettaa kohde, johon kopion sisältö sijoitetaan. Tässä näkymässä on mahdollista osoittaa kohteeksi jokin muukin käyttäjän hallinnoima kurssialue, mutta tässä ohjeessa ollaan jo menty sille kurssialueelle, mihin kopio halutaan sijoittaa. Kurssialue on valmiiksi tyhjä, ja voit käyttää sille oletusasetusta Palauta tälle kurssille (Restore into this course) -lohkossa (kuva 8). Anna valinnan olla kohdassa Yhdistä varmuuskopioitu kurssi tähän kurssiin (Merge the backup course into this course). Paina Jatka (Continue) -painiketta.

    Kuva 8

  6. Tulet nyt Asetukset (Settings) -näkymään. Paina Seuraava (Next) -painiketta sivun lopussa.
  7. Seuraavassa Skeema (Schema) -näkymässä totea, että Päällekirjoita kurssin asetukset (Overwrite course configuration) kohdassa on valittuna Ei/No: Näin pitää olla, sillä tämä tarkoittaa sitä, että uuden kurssialueesi perusasetukset (nimi, kurssin lyhenne, aloitusajankohta, kurssikategoria, kurssialueen oletuskieli ym.) säilyvät samoina kuin ne jo olivat, eli niitä ei päällekirjoiteta varmuuskopiossa olevilla tiedoilla. Tokihan haluat, että uusi kurssialueesi säilyy sillä nimellä ja siinä kurssikategoriassa, johon olet sen tilannutkin.
  8. Paina sitten Seuraava (Next) -painiketta sivun lopussa.
  9. Seuraavan näkymän lopussa, paina Suorita palautus (Perform restore) -painiketta.
  10. Jos kaikki on mennyt kuten pitää, seuraavassa näkymässä sinun pitäisi saada ilmoitus jossa lukee Kurssi palautettiin onnistuneesti. Klikkaamalla “Jatka”-nappia pääset katsomaan palautettua kurssia. (The course was restored successfully, clicking the continue button below will take you to view the course you restored). Tee siis kuten ilmoituksessa sanotaan, eli paina Jatka (Continue) -painiketta, ja pääset tarkastelemaan kurssialuettasi, johon kopio on nyt sijoitettu.
  11. Jos sinulla oli kopioitavalla kurssialueella enemmän kuin viisi osiota/aihetta, niin et näe niitä nyt: käythän siis muuttamassa näytettävien osioiden/aiheiden lukumäärä oikeaksi:
    1. Paina yläreunan hammasratasikonia ja valitse Kurssin ylläpito (Course Administration) -valikosta Muokkaa asetuksia (Edit settings).
    2. Avaa Kurssiformaatti (Course format) -kohta ja käy laittamassa oikea määrä osioita näkyviin, ks. kuva alla:

      Osioiden eli aiheiden määrä

    3. Lopuksi, paina Tallenna ja näytä (Save and display) -painiketta.
  12. Sitten vain siirryt lisäämään osallistujat kurssialueelle tai kurssiavaimen asetuksen tekoon! Muista myös laittaa kurssialue näkyväksi kurssin asetuksissa; tyhjät uudet työtilat kun ovat oletuksena piilotettuja ja tätä ohjetta seurattaessa tuo asetus ei muutu itsekseen. 

Näin muutat kurssialueen opiskelijoille näkyväksi:

Mene kurssialueen pääsivulle ja valitse oikean yläreunan hammasratasikonista avautuvasta valikosta Muokkaa asetuksia (Edit Settings) -kohta.  Käy laittamassa Näytä opiskelijoille (Visible) kohtaan Näytä (Show) (ks. kuva 9) ja paina lopuksi Tallenna ja näytä (Save and display) -painiketta.

Kuva 9

Tämä jälkeen opiskelijat löytävät kurssialueen Moodlen haussa. Jos kurssialueellasi on käytössä itserekisteröinti, opiskelijat pääsevät liittymään kurssialueelle. Huomaa, että vaikka lisäisit opiskelijat kurssialueelle käsin, kurssialue ei näy heille, jos kurssialue on piilotettu opiskelijoilta.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt and tagged , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia