« Takaisin

Opettajan ohje: aukkotehtävien teko Moodleen Hot Potatoes -ohjelmalla

(Jos sinulla ei ole vielä Hot Potatoesia koneellasi, ks. ensin, miten saat Hot Potatoesin koneellesi)

Kuva 1

Kuvassa 1 näet Hot Potatoes -ohjelman käyttöliittymän aloitusnäkymän. Valitse siinä, minkä tyyppisen tehtävän teet. Vaihtoehtoja ovat

  • Aukkotehtävä (JCloze)
  • Parien yhdistämistehtävä (JMatch) – ohje tulossa
  • Kysely (JQuiz) – ohje tulossa
  • Ristisana (JCross) – ohje tulossa
  • JMix – ohje tulossa

Aukkotehtävän (JCloze) teko:

  1. Valitse JCloze (ks. kuva 1)
  2. Liitä/kirjoita aukotettava teksti tekstikenttään ja anna aiheelle otsikko. Kuvassa 2 näet esimerkkitekstin, johon on jo lisätty aukkokohtia:

    Kuva 2

  3. Kun haluat lisätä aukkokohdan, maalaa oikea vastaus ja paina Gap-painiketta, jolloin avautuu ponnahdusikkuna (kuva 3), jossa voit halutessasi antaa vaihtoehtoisia oikeita vastauksia sekä kirjoittaa vihjeen tehtävän tekijälle. Paina OK, kun olet valmis.

    Kuva 3

    • Jos haluat poistaa jo tekemäsi aukkokohdan, valitse se tekstistä ja paina sitten Delete Gap -painiketta.
    • Jos haluat aloittaa alusta ja poistaa kerralla kaikki aukotetut kohdat, pana Clear Gaps -painiketta (tämä pyytää sinulta erillisen varmistuksen)
    • Auto Gap -painiketta voit käyttää vain, jos tekstissä ei ole vielä aukotettuja kohtia. Kun käytät Auto Gap -painiketta, sinulta kysytään montako aukkokohtaa haluat tekstiin ja ohjelma arpoo aukotettavat sanat, ne voivat olla mitä vain sanoja tekstistä löytyykin.
  4. Kun olet valmis, tallenna tehtävä: Anna sille kuvaava nimi. Hot Potatoes aukkotehtävän tiedostotyyppi on *.jcl.

Näin lisäät tehtävän Moodleen:

  1. Mene kurssialueellasi siihen osioon, johon haluat tehtävän lisätä.
  2. Valitse Lisää aktiviteetti tai aineisto (Create learning activity)
  3. Valitse listasta HotPot  ja paina Lisää (Add) -painiketta.
  4. Seuraavassa näkymässä (kuva 4, Moodlen Snap-teeman mukainen näkymä) lataat tehtävätiedoston Moodleen omalta koneeltasi, se tapahtuu kuvaan keltaisella merkitystä Lisää…(Add..) -painikkeen kautta. Lisää myös tehtävälle nimi (tai kuten kuvasssa 4, käytä tehtävätiedostossa määriteltyä nimeä). Paina lopuksi Tallenna ja näytä (Save and Display) -painiketta.

    Kuva 4

  5.  Valmis tehtävä avautuu ja pääset testaamaan sitä itse (Ks. kuva 5)

    Kuva 5

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, oppimisympäristöt and tagged , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia