« Takaisin

Opettajan ohje: Kurssialueen tilaaminen Moodleen ja alkutoimet uudella kurssialueella

  1. Näin tilaat itsellesi uuden kurssialueen
  2. Mitä tehdä, kun olet saanut kurssialueen?
  3. Kurssialueen asetukset
  4. Aiemmin tekemiesi materiaalien hyödyntäminen
  5. Kurssialueen muuttaminen opiskelijoille näkyväksi
  6. Opiskelijoiden lisääminen kurssialueelle

Tiesithän, että löydät it.oamk.fi:stä tämän ohjeen ja tähän linkitettyjen ohjeiden lisäksi muitakin opettajille tarkoitettuja Moodle-ohjeita.


1. Näin tilaat itsellesi uuden kurssialueen

Video-ohje:

  1. Kirjaudu Moodleen
  2. Mene osoitteeseen https://moodle.oamk.fi/course/ 
  3. Paina Tilaa kurssialue -painiketta

    Kurssialueen tilaus

  4. Syötä seuraavat opintojakson tiedot kurssitilauskaavakkeeseen:
    anna nimi muodossa KOODI Opintojakson nimi (+tarvittaessa tarkenne, esim. ryhmän tunnus)
    kurssin lyhenne miel. muodossa KOODI-TOTEUTUKSEN TUNNUS (koodi + toteutuksen tunnus takaavat, että lyhenne on uniikki: Moodlessahan voi olla tismalleen samannimisiä kurssialueita, kunhan ne ovat eri kategorioissa, mutta lyhytnimet ovat aina uniikkeja; lyhytnimi näkyy mm. kurssialueelle automaattisesti luotavan Sharepoint-kansion nimessä sekä kurssialueen murupolussa. Näet toteutuksen tunnuksen Pepissä, kun olet julkaissut totetussuunnitelman. )
    – valitse oikea kurssikategoria (osasto + lukuvuosi)
    – kirjoita lisätietokenttään vähintään yksi merkki, sillä kenttä on pakollinen
    – paina lopuksi Tilaa kurssialue -painiketta.

    Kurssialueen tiedot syötetään hakukaavakkeeseen

  5. Kurssialuetilaus välittyy digimentoreiden työjonoon. Kun tilauksesi on käsitelty, sinulle lähetetään asiasta sähköposti ja pääset Moodleen muokkaamaan kurssialuettasi.

2. Mitä tehdä, kun olet saanut kurssialueen?

Näet uudet kurssialueesi Moodlessa omissa kursseissasi Piilotetut kurssit -kohdan alla. Kun menet uudelle kurssialueellesi ensikertaa, käy ensitöiksesi lisäämässä itsellesi teacher-rooli. Sinulla on Manager-rooli jo valmiina, joka tarkoittaa, että pääset muuttamaan kaikkia kurssin asetuksia ja mm. lisäämään käyttäjiä ja määrittelemään heidän roolejaan. Näin lisäät itsellesi Teacher-roolin:

  1.  Valitse Käyttäjähallinta –> Osallistujat. (Users –> Enrolled users)

    Ylläpitovalikosta osallistujalistaan

  2. Lisää rooli osallistujalistan Rooli (Roles)-sarakkeessa, klikkaa ko. sarakkeessa näkyvää ihmishahmo-ikonia omalla rivilläsi:
  3. Valitse Teacher-rooli pikavalikosta, se astuu voimaan heti:
  4. Käyttäjällä voi olla yhtäaikaa sekä manager- että teacher-roolit.

    Huom! Ethän paina ruksia Manager-roolin tuntumassa, sillä sitä painamalla voit nimittäin itse poistaa hallintaoikeuden itseltäsi! Olethan siis varovainen omia oikeuksia käsitellessäsi.

MUUTOS oletusasetuksiin 22.8.2017 lähtien: Tehdyt tehtävät menevät roskiin, kun käyttäjä poistuu Moodlen kurssialueelta. Jouduimme nyt poistamaan oletusasetuksen, joka salli omatoimisen poistumisen kurssialueelta. Muutoksen seurauksena digimentoritkaan eivät voi enää poistua uusilta kurssialueilta itse.  Jos kurssialuetilauksesi on tehnyt digimentori, näet hänet kurssialueesi osallistujalistassa. (Hänen kohdallaan näkyy roolina Course creator) . Poista hänet kurssilta, ellette ole erikseen sopineet, että hän jää kurssialueelle auttaakseen sinua sen kanssa. Klikkaa digimentorin rivin lopussa olevaa ruksia poistaaksesi hänet kurssialueelta. Ole tarkkana rivin kanssa, ettet vahingossa poista itseäsi kurssialueelta!

HUOM! Tämä on seurausta siitä, että opiskelijoiden pitää tehtävineen päivineen pysyä kurssialueilla vielä 6 kk arvosanan julkistuksen jälkeen. Ethän siis poista opiskelijoita itsekään tuona aikana omilta kurssialueiltasi! (ks. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932#L6P37)

Käyttäjän poisto tehdään rivin viimeisenä näkyvästä ruksista, joka on merkitty tähän kuvaan. Ruksi on osallistujien lisäämistavat -sarakkeessa.


3. Kurssialueen asetukset

Voit tarvittaessa muuttaa hallinnoimasi kurssialueen asetuksia: Voit esim. pakottaa käyttöliittymän kielen (englanninkielisellä opintojaksolla voisi olla luontevaa pakottaa kieleksi englanti) tai ottaa käyttöön ryhmät kurssialueella. Muuttaaksesi asetuksia, mene kurssialueen pääsivulle ja valitse oikean yläreunan hammasratasikonista avautuvasta valikosta Muokkaa asetuksia (Edit Settings) -kohta.

  • Kieliasetukset löytyvät Näkyvyyteen liittyvät asetukset -otsikon alta. Pakota kielivalinta -kohdassa on oletuksena valinta “Älä pakota”, mutta voit pakottaa käyttöön suomen tai englannin.
  • Ryhmät-otsikon alla on Ryhmämoodi-kohta, jossa on oletuksena valittu “Ei ryhmiä”. Muut vaihtoehdot ovat “Erilliset ryhmät” ja “Näkyvät ryhmät”. Erilliset ryhmät tarkoittaa sitä, että eri ryhmiin kuuluvat opiskelijat eivät näe kurssialueellaan toisiaan, vaan ainoastaan oman ryhmänsä. Näkyvät ryhmät taas voidaan eriyttää toisistaan tarvittaessa, mutta yhteisiäkin aktiviteetteja voi olla.


4. Aiemmin tekemiesi materiaalien hyödyntäminen


5. Kurssialueen muuttaminen opiskelijoille näkyväksi

Mene kurssialueen pääsivulle ja valitse oikean yläreunan hammasratasikonista avautuvasta valikosta Muokkaa asetuksia (Edit Settings) -kohta.  Käy laittamassa Näytä opiskelijoille (Visible) kohtaan Näytä (Show) (ks. kuva) ja paina lopuksi Tallenna ja näytä (Save and display) -painiketta.

Kurssialueen julkaisu

Tämä jälkeen opiskelijat löytävät kurssialueen Moodlen haussa. Jos kurssialueellasi on käytössä itserekisteröinti, opiskelijat pääsevät liittymään kurssialueelle. Huomaa, että vaikka lisäisit opiskelijat kurssialueelle käsin, kurssialue ei näy heille, jos kurssialue on piilotettu opiskelijoilta.


6. Opiskelijoiden lisääminen kurssialueelle

Voit itse lisätä käyttäjät kurssialueelle itse, tai voit avata itserekisteröitymisen itse luomallasi salasanalla (=kurssiavain tai ryhmäavain) tai ilman.

Huom! Ilmoitathan kurssialueen suoran osoitteen Oivassa opintojaksosi tiedoissa, niin opiskelija pääsee kurssialueelle suoraan Oivasta, myös liittyminen kurssialueelle onnistuu opiskelijalla ko. linkin kautta. Jos kurssialueellasi käytetään avainta, niin ilmoita sekin Oivassa.

 

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa henkilöstölle, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt and tagged , , . Lisää permalink suosikkeihisi. Seuraa tänne tulevia kommentteja RSS-feedin avulla. Jätä kommentti tai trackback: Trackback URL.
Kirjaudu sisälle kommentoidaksesi tätä artikkelia