IT-tuki Oamkissa – lue tämä ennen tukipyynnön lähettämistä!

– September 15, 2017

Oulun korkeakoulujen yhteiset ICT‐palvelut palvelee oamkilaisia IT-asioissa. IT‐tuki auttaa sinua Oamkin tarjoamiin palveluihin liittyvissä IT-ongelmissa. Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka on jo osunut monen oamkilaisen kohdalle. Eli ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa onko kyseessä päivitykseen liittyvä suunniteltu katkos tai jo hoidossa oleva tilapäinen häiriötilanne, jolloin ongelmasta saattaa olla tiedote intrassa (opiskelijoille Oivassa, henkilöstölle Heimossa; tai jos intraan ei […]

» Lue lisää

Tuudo-mobiilisovelluksessa näet mm. arvosanasi, lukkarisi, kampuskartat sekä ruokalistat

– September 7, 2017

Tuudo on mobiilisovellus opintojesi tueksi Tuudo kokoaa kaikki useimmin tarvitsemasi opintopalvelut yhteen, mukanasi kulkevaan käyttöliittymään. Tuudo helpottaa elämääsi ja sen avulla säästät energiaasi opiskeluun! Tuudon tehtävä on helpottaa ajankäytön suunnittelua ja opiskelijaelämän hallintaa niin kampuksella kuin sen ulkopuolellakin. Tuudo ei korvaa oppilaitoksen selainpohjaisia palveluita, vaan toimii niiden rinnalla, eikä Tuudon käyttäminen ole opiskelijalle pakollista. Tuudo toimii […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille, puhelinasiat, TIEDOTE | Tagit: , , | Jätä kommentti

Hyvien käytänteiden muistilista – näin edistät myös tietokoneesi ja mobiililaitteittesi tietoturvaa

– April 24, 2017

Hyvien IT-käytänteiden muistilista: Asenna tietoturvapäivitykset säännöllisesti. Jos olet Oamkin henkilökuntaa, käytä aika-ajoin kannettavat mikrosi Oamkin fyysisessä tai langattomassa KK-verkossa, jotta kaikki ohjelmistopäivitykset tulevat asennetuksi (VPN-yhteys ei riitä!). Mitä pidempiä välejä pidät, sitä enemmän aikaa koneesi päivittäminen vie. Päivitykset saattavat vaatia yhden tai useamman uudellenkäynnistyksen. Asenna mahdolliset ohjelmistopäivitykset myös itse asentamiisi ohjelmiin. Päivitä mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmat aina kun […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, laitteet, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , | Jätä kommentti

Varoitus kohdistetuista huijauspuheluista (ja sähköposteista)

– April 4, 2017

Huijareiden ja tietoverkkorikollisten kalastelut eivät kohdistu vain yrityksiin. Myös kotimaisiin korkeakouluihin on soitettu tiedonkalasteluun yms. huijauksiin liittyviä puheluita ja lähetetty kalasteluviestejä. Näissä on ollut kohteena ainakin IT-tukihenkilöstöä. Tällaisessa ulkomailta (tai ehkä kotimaastakin) saapuvassa puhelussa/sähköpostissa saatetaan tiedustella esimerkiksi jonkin henkilön läsnäoloa tai nykytehtävää. Yksinkertaisimmillaan kalastelupuhelussa selvitetään kalastelussa hyödyllinen tieto ja kun tieto on saatu, puhelu katkaistaan. Joskus huijauspuheluissa saatetaan pyytää tekemään […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, puhelinasiat, TIEDOTE | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Onedrive- ja Sharepoint-käyttäjät: tarkkuutta jako-oikeuksien kanssa!

– April 3, 2017

Vahingossa vuotanut tieto voi olla ihan yhtä haitallista kuin tietomurrossa varastettu tieto. Jos käytät Onedriveä tai Sharepointia, ole tarkkana jako-oikeuksien kanssa, ettet jakaisi epähuomiossa mitään luottamuksellista tai tietosuojaa loukkaavaa sisältöä. Tällaisen vahingossa jaetun tiedon löytäminen voi olla 365-alustassa yllättävänkin helppoa, koska siellä on käytettävissä Delve-työkalu, joka helpottaa tällaisten mahdollisesti vahingossa kaikille jaettujen dokumenttien löytämistä: Delvessä kun […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , , , , , , , , , | Jätä kommentti

MS Outlook -ohjelman käyttö mobiililaitteissa (Android & iOS) on sallittu

– March 30, 2017

Microsoftin Acompli-oston jälkeen v. 2015 Oamkissa estettiin palvelintasolla Outlookin Android- ja iOS-versioiden käyttö tietosuojasyistä johtuen. Esto poistettiin keväällä 2016 ja puhelimien omia sähköpostiohjelmia on voinut käyttää siitä asti. Jos asennat erillisen Microsoft Outlook for iOS (tai Android) -asiakasohjelman puhelimeesi, niin ohjelmaan laitetut tunnukset, kaikki sähköpostisi ja kalenterimerkinnät menevät sen jälkeen myös Yhdysvalloissa sijaiseville Amazon AWS -pilvipalvelun palvelimille. Palvelimia ylläpitää Acompli, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, laitteet, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, puhelinasiat, TIEDOTE | Tagit: , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Sähköpostit ovat syystäkin menneet usein suoraan roskaposteihin – Viestien kanssa tulee olla tarkkana!

– March 28, 2017

Oamkissa ei ole käytössä erillistä virustorjuntajärjestelmää Oamkissa oli joitakin vuosi sitten sitten kuukauden ajan kokeilukäytössä erillinen virustorjuntajärjestelmä Microsoftilta hankituille palveluille (sähköposti, OneDrive, SharePoint). Kokeilun loputtua havaittiin, että noin 350:stä aika selvästä huijaussähköpostista ylivoimaisesti suurin osa oli parin erillisen viruskampanjan lähettämiä ja suurin osa näistä virusviesteistä oli mennyt suoraan vastaanottajien roskapostikansioihin. Näiden tilastojen perusteella yhden virus- […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , , , , | Jätä kommentti

Kun puhelin tai muu älylaite hukkuu tai varastetaan

– March 27, 2017

Puhelimet, kannettavat ja muut älylaitteet tehostavat usein työntekoa ja parantavat ainakin saavutettavuutta. Valitettavasti tällainen hukkunut tai varastettu laite saattaa myös aiheuttaa ikäviä tietosuoja- tai tietoturvaongelmia. Mitä tehdä, jos puhelimesi tai muu kannettava laite hukkuu tai varastetaan: 1. Jos kyseessä on henkilökohtainen laitteesi, ole välittömästi yhteydessä operaattoriisi, jotta saat kuoletettua SIM-korttisi. Jos laitteessa on Oamkin SIM-kortti, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, laitteet, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, puhelinasiat, TIEDOTE | Tagit: , , , , | Jätä kommentti

Älä usko sähköpostihuijaria

– March 20, 2017

Joskus sähköpostiisi saattaa tupsahtaa hyvällä tai huonolla suomella (tai yleensä englanniksi) kirjoitettuja kalasteluviestejä. Joskus viestin sisältö saattaa vaikuttaa hyvinkin uskottavalta. Tyypillisesti näissä huijausviesteissä IT-ylläpito, jokin viranomainen, verkkopankki, yhteistyökumppani, Paypal, Amazon, Google, Microsoft tai muu taho kyselee yhteystietojasi tai pyytää kirjautumaan johonkin palveluun. Aika usein viesteissä on myös jokin tietotekninen pelottelu mukana tyyliin:”Palvelu lukkiutuu ja poistuu […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Opettajan ohje: Ryhmävalinnan käyttöönotto Moodlessa

– March 20, 2017

Ryhmävalinta (Choice Group) työkalu on Moodlen lisäosa (plugin), jonka avulla opiskelijat voivat lisätä itsensä juuri siihen ryhmään, mihin haluavat kuulua. Mikäli tämä sopii opettajalle, opiskelijat voivat siis valita itse, kenen kanssa tekevät ryhmätyötä. Opettajan täytyy kuitenkin luoda ryhmiä tarvittava määrä, jotta ryhmävalinta voidaan ottaa käyttöön. Ryhmien lisääminen Moodleen 1. Valitse Kurssin ylläpito – Käyttäjänhallinta – […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt, TIEDOTE | Tagit: , , , , | Jätä kommentti