Tietoturvaan liittyviä linkkejä ja ohjeita

– January 29, 2014

Korkeakoulujen tietoturvayhteistyö Korkeakoulujen tietoturva-asiantuntijoista koostuva ryhmä on laatinut muutamia lyhyitä mutta hyviä ohjeita korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle. Tutustu ainakin näihin: Henkilöstön tietoturvaopas (PDF): http://www.fucio.fi/tietoturva/henkiloston-tietoturvaopas.pdf Opiskelijan tietoturvaopas (PDF): http://www.fucio.fi/tietoturva/opiskelijan-tietoturvaopas.pdf Mobiiliturvaohje (PDF): http://www.fucio.fi/tietoturva/mobiiliturvaohje.pdf Kotimaisia ohjeita, linkkejä ja uutisia Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskus https://www.cert.fi/ Viestintäviraston tietoturvaopas ja ohjeet http://www.tietoturvaopas.fi/ Tietosuojavaltuutetun toimisto http://www.tietosuoja.fi/ Digitodayn tietoturvauutiset http://www.digitoday.fi/tietoturva VAHTI-tietoturva Vahti tuottaa ja ylläpitää valtiohallinnon järjestelmiin soveltuvaa tietoturvaohjeistusta. Useimmat ohjeet ovat […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , , | Jätä kommentti

AC:n ryhmätyötilojen (Breakouts) käyttö

– January 28, 2014

Breakoutit tuovat mahdollisuuden ryhmätyöskentelyyn, ilman että osallistujien pitäisi vaihtaa huonetta. Breakout-tilan käynnistäminen, hallitseminen ja poistaminen tapahtuu Attendees Podin avulla. Breakout-tiloja pääsee valmistelemaan käyttöä varten vain breakout-tilan ollessa käynnissä ja tämän vuoksi tilat kannattaakin valmistella hyvissä ajoin, varsinkin jos eri tiloissa on tarkoitus käyttää esim. erillisiä lähdemateriaaleja. Osallistujien jakaminen ryhmiin Osallistujat voi jakaa ryhmiin painamalla osallistuja-listan […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , | Jätä kommentti

Opiskelijan AC-pikaopas

– January 15, 2014

Kirjautuminen AC:hen eli Adobe Connect -ympäristöön AC tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutteisiin web-kokouksiin ja virtuaalisiin luokkahuoneisiin. Käytössä on tehokkaita multimediatyökaluja, kuten live-videoesitykset, Voice over IP (VoIP), vuorovaikutteiset simulaatiot ja ryhmätyöhuoneet. (Esittely Adoben sivuilla ). Osallistuaksesi verkkoluentoon, tarvitset www-yhteyden ja selaimessasi pitää olla käytössä Flash ja koneessasi on oltava äänentoisto. Halutessasi, voit testata Flash Playerin, verkkoyhteyden ja lisäosien toimivuuden Funetin […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamk, OHJE, ohjelmistot, opiskelijoille, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , | Jätä kommentti

Useiden PDF-tiedostojen yhdistäminen yhdeksi PDF-tiedostoksi

– October 22, 2013

Acrobat Pro löytyy osalta Oamkin ylläpitämistä koneista, ja henkilöstö voi sen omilla tunnuksillaan asentaa application catalogin kautta. Avaa Adobe Acrobat Pro. Voit jo avata valmiiksi Acrobatissa tiedoston, jonka haluat osaksi tulevaa PDF-tiedostoista koottua tiedostoa. Valitse Combine-valikosta “Merge Files into a Single PDF…” Jos sinulla oli jo avoinna haluamasi tiedosto, näet sen avautuvan Combine Files -ikkunan […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot | Tagit: , | Jätä kommentti

Henkilöstön ohje: Hanki Office-ohjelmistot (ja/tai Windows-käyttöjärjestelmä) kotikoneellesi

– August 29, 2013

Syyskuun 2014 alusta on ollut mahdollista ottaa Office-ohjelmistot käyttöön kotikoneella maksutta, pilvipalvelun kautta asentamalla. (Halutessasi, ks. lisätietoja pilvipalvelun kautta hankittavasta MS Officesta asennusohjeineen.) OSA 1: Ohjelmistopaketin tilaus Oamkin henkilökuntaan kuuluvana voit nyt ostaa edullisesti (hintaan 16,05 e /tuote) omalle kotikoneellesi MS Office -paketin ja/tai Windows-käyttöjärjestelmän. MS Office -paketista löytyvät versiot Microsoft Office 2013 (WIN) Microsoft […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, OHJE, ohjelmistot | Tagit: , , | 1 Kommentti

Urkund-ohje opiskelijalle

– September 20, 2012

Urkund on plagioinninvastainen verkkopalvelu, jonka avulla voidaan tarkistaa, onko opinnäytteissä (tai muissa oppimistehtävissä) osia, jotka saattavat olla muualta kopioituja. Urkund käyttää vertailussa nettihakua sekä Urkundiin aiemmin lähetettyjä tiedostoja ja Urkundissa olevaa kustannettua materiaalia. Opiskelijan työssään käyttämät sähköiset lähteet ja lähdeviitteiden oikeellisuus pystytään niin ikään tarkistamaan Urkundin avulla. Tässäkin Urkund vertaa tiedostoja edellisessä kappaleessa mainittuihin, käytettävissään […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , , , | Jätä kommentti

Vanhojen sähköpostien siirto MS Outlookiin

– September 20, 2012

Mikäli käytät Outlookia koulun koneelta, pitäisi Outlookin ehdottaa uuden tilin lisäämistä ja etsiä asetukset uuteen sähköpostiin automaattisesti. Kotikoneelta käytettäessä asetukset on tehtävä käsin. Vanha sähköpostitili on mahdollista lisätä Outlookissa uuden tilin rinnalle, jolloin on mahdollista siirtää halutut sähköpostit ja kansiot vanhasta järjestelmästä uuteen. 1. Kun haluat lisätä vanhan tilin uuden rinnalle, valitse Outlookin ylälaidan välilehdistä […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: OHJE, opiskelijoille | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Mozilla Thunderbirdin käyttöönotto

– August 29, 2012

Voit käyttää koulun pilvipalvelussa olevaa sähköpostitiliäsi kotikoneellasi esim. Thunderbirdillä. Mozilla Thunderbird on helppokäyttöinen ja ilmainen sähköpostiohjelma. Voit ladata sen osoitteesta http://www.mozilla.org/en-US/thunderbird/. Thunderbirdin käyttöönotto Ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä syötä pyydetyt tiedot Sähköpostitilin asennus -ikkunan kenttiin. Anna sähköpostisi muodossa ktunnus@students.oamk.fi. Tietoturvasyistä, älä laita ruksia kohtaan ”tallenna salasanaasi”. Paina lopuksi Jatka. Ohjelma etsii automaattisesti asetukset, mutta nämä eivät ole […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Oamkin henkilökunnan tunnuksen salasana

– February 15, 2012

Oamkin tunnuksen salasana Kaikilla Oamkin työntekijöillä on käytössään Oamkin käyttäjätunnus ja sen salasana. Oamkin tunnuksella pääset kirjautumaan Windows-työasemallesi sekä kaikkiin Oamkin sinulle tarjoamiin yleisiin palveluihin, eli sähköpostiisi, introihin, Peppiin, Sympaan, AC:hen, Webropoliin jne. Lisäksi voit käyttää tunnuksellasi esim. oamkin kirjaston etäpalveluita. Huom! Tunnuksesi toimii ainoastaan, mikäli työsuhteesi on voimassa asiakasrekisterin mukaan. Jos määräaikainen työsuhteesi on päättymässä, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , , , , | Jätä kommentti

USB-tikun käytöstä

– February 15, 2012

Ei ole suositeltavaa käyttää USB-tikkua luottamuksellisten tietojen säilyttämiseen. Pidä erillään viihde- ja työ-/opiskelukäyttöön tarkoitetut USB-tikkusi. Ei kannata käyttää työ-/opiskelukäyttöön tarkoittamaasi tikkua esim. nettikahviloiden koneilla. Voit parantaa tikkusi turvallisuutta salausta käyttävällä tikulla tai käyttämällä erillistä ohjelmaa tiedostojen salaamiseen. Erillisiä ohjelmia löytyy kymmeniä. Yksi hyväksi havaittu on TrueCrypt (Open-Source-softa). Jos kadotat tikkusi, saatat saada sen takaisin, jos […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, laitteet, Oamk, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , , | Jätä kommentti