Urkund on plagiaatintunnistusjärjestelmä verkossa, jonka avulla voidaan tarkistaa, onko opinnäytteissä (tai muissa oppimistehtävissä) osia, jotka saattavat olla muualta kopioituja. Urkund käyttää vertailussa nettihakua sekä Urkundiin aiemmin lähetettyjä tiedostoja ja Urkundissa olevaa kustannettua materiaalia. Opiskelijan työssään käyttämät sähköiset lähteet ja lähdeviitteiden oikeellisuus pystytään niin ikään tarkistamaan Urkundin avulla. Tässäkin Urkund vertaa tiedostoja edellisessä kappaleessa mainittuihin, käytettävissään […]
» Lue lisääPlagiaatintunnistusjärjestelmä Urkund: opettajan ohje
– July 13, 2018
Pankkitunnusten avulla voit hakea itsellesi Oamkin käyttäjätunnuksen, sekä uuden salasanan unohtuneen tilalle
– June 12, 2018
Kirjaudu Oamkin käyttäjätunnus- ja salasanapalveluun pankkitunnuksillasisi. Hyväksy sitten käyttöoikeusehdot ja tietojärjestelmien käyttösäännöt, jonka jälkeen palvelu palauttaa sinulle käyttäjätunnuksesi ja uuden salasanan. Noin viiden minuutin kuluttua saamasi uusi salasana on päivittynyt Oamkin järjestelmiin ja pääset vaihtamaan sen haluamaksesi. HUOM! Palvelussa käytetään Suomi.fi-tunnistusta, jossa käytetään nyt vahvaa sähköistä tunnistautumista (TLS 1.2). Vanhoilla laitteilla tai selaimilla ei voi tunnistautua vahvasti, eli […]
» Lue lisääTietosuojainfo-lomake ja sen täyttö
– June 5, 2018
Tietosuojainfo EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation, GDPR) sovellettu henkilötietojen käsittelyyn 25.5.2018 lähtien. Tietosuojaperiaatteiden mukaan henkilötietoja on käsiteltävä lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi käsiteltävä luottamuksellisesti ja turvallisesti kerättävä ja käsiteltävä tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten kerättävä vain tarpeellinen määrä henkilötietojen käsittelyn tarkoitukseen nähden päivitettävä aina tarvittaessa ‒ epätarkat ja virheelliset henkilötiedot on […]
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle: H5P – Column
– May 31, 2018
Column-aktiviteetilla opettaja voi organisoida samaa aihetta käsitteleviä H5P-elementtejä (esim. kuva, teksti, monivalinta, interaktiivinen video) yhteen sarakemaiseen asetteluun. Lisää oppimisaktiviteetti Valitse H5p Lisää nimi ja valinnainen kuvaus Valitse editorista Column Lisää haluamasi osio pudotusvalikosta Täytä osion tiedot Lisää Add osiosta uusi osio Kun kaikki osiot ovat lisätty, valitse Tallenna
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle: H5P – Accordion
– May 28, 2018
Accordion-aktiviteetilla opettaja voi luoda otsikoita, joita klikkaamalla oppilas saa lisätietoa otsikon aiheesta. Näin ruudulla kerralla näkyvän tekstin määrää saadaan vähennettyä, selkeyttäen näkymää. 1. Lisää aktiviteetti: 2. Valitse H5P: 3. Lisää nimi ja kuvaus 4. Valitse Accordion editorista 5. Lisää otsikko 6. Lisää teksti 7. Add paneeli- kohdasta saat uuden otsikon 8. Tallenna
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle: H5P – Agamotto
– May 25, 2018
Agamotto-aktiviteetilla opettaja voi luoda sekventaalisen kuvasarjan: kuvia aiheesta joka muuttuu ajan myötä kerroksittaiset skematiikat tai kartat kuvia joista paljastetaan enemmän ja enemmän yksityiskohtia Lisää oppimisaktiviteetti Valitse H5P Lisää nimi ja valinnainen kuvaus Valitse editorista Agamotto Anna otsikko Lisää kuva Add-napista Add Item- napista saat lisää paikkoja kuville Lisää tekijänoikeuden Edit copyright- kohdasta Lisää kuvateksti Label […]
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle: H5P – Audio
– May 16, 2018
Audio-aktiviteetilla opettaja voi lisätä audiotiedoston. 1. Lisää aktiviteetti: 2. Valitse H5P: 3. Lisää nimi ja kuvaus 4. Valitse Audio editorista 5. Lisää Source files kohdasta äänitiedosto koneeltasi tai URL 6. Voit vaihtaa audiosoittimen tyyliä, lisätä tekijänoikeustiedot ja muuttaa asetuksia 7. Text overrides and translations kohdasta voit muuttaa nimeä audiolle sekä viestin joka näytetään jos äänitiedosto […]
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle: H5P – Summary
– May 16, 2018
Summary-aktiviteetti on sarja väittämiä, joista opiskelija valitsee oikean vaihtoehdon. Näin opiskelija interaktiivisesti rakentaa tiivistelmän opiskeltavasta aiheesta. Aktiviteetti sopii parhaiten tehtäväksi välittömästi sen jälkeen kun opiskelija on opiskellut materiaalin (esim. artikkeli, video, luento, esitelmä), joka Summaryssä kerrataan. Summaryn voi myös liittää osaksi H5P Interactive video- tai Presentation- aktiviteetteja. 1. Lisää aktiviteetti: 2. Valitse H5P: 3. Lisää nimi […]
» Lue lisääOpettajan ohje: Moodle–kurssialueen osittainen kopioiminen toiselle Moodle-kurssialueelle
– May 14, 2018
Ohjeen laatija: Ulla Reinikainen. Kuvat: Ulla Reinikainen, 14.5.2018 Ohjeessa https://it.oamk.fi/7308 on kerrottu, kuinka voit kopioida kokonaisen kurssialueen uudelle, tyhjälle kurssialueelle. Joskus voi kuitenkin olla tarve kopioida vain OSA vanhaa kurssialuetta ja toisinaan vastaanottava kurssialue ei ole täysin tyhjä, kun kopiointi tehdään. Kopiointi on mahdollista myös niissä tapauksissa, kun noudattaa tätä ohjetta. Tällä kopiointitavalla pystyy myös […]
» Lue lisääPeppi: kootut ohjeet opettajille
– May 11, 2018
Peppi-ohjeet Peppi on järjestelmä, jossa opetus suunnitellaan, opintoja ohjataan ja jonne arvioinnit kirjataan. Opettajana mm. lisäät Peppiin omien opintojaksojesi toteutukset, hallinnoit niille ilmoittautumista, sekä annat arvosanat opiskelijoille. Pääset kirjautumaan Peppiin vain Oamkin verkosta. Kampuksella ollessasi, käytä KK-verkkoa. Muista verkoista käsin, päästäksesi kirjautumaan Peppiin, sinun pitää ensin ottaa VPN-yhteys Oamkin verkkoon. Opettajille on tehty sekä kirjallisia […]
» Lue lisää