USB-tikun käytöstä

– February 15, 2012

Ei ole suositeltavaa käyttää USB-tikkua luottamuksellisten tietojen säilyttämiseen. Pidä erillään viihde- ja työ-/opiskelukäyttöön tarkoitetut USB-tikkusi. Ei kannata käyttää työ-/opiskelukäyttöön tarkoittamaasi tikkua esim. nettikahviloiden koneilla. Voit parantaa tikkusi turvallisuutta salausta käyttävällä tikulla tai käyttämällä erillistä ohjelmaa tiedostojen salaamiseen. Erillisiä ohjelmia löytyy kymmeniä. Yksi hyväksi havaittu on TrueCrypt (Open-Source-softa). Jos kadotat tikkusi, saatat saada sen takaisin, jos […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, laitteet, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Näin vaihdat salasanasi

– February 14, 2012

Voit vaihtaa salasanasi kahdella eri tavalla: Tapa 1: Oamkin verkossa olevalla Windows-työasemalla Kirjaudu työasemalle Paina Ctrl+Alt-Del Valitse “Muuta Salasana…” (Change a password…). Anna vanha salasanasi ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin. Paina Enteriä/hyväksymispainiketta. Tapa 2: Nettisivulla Mene verkkoselaimellasi osoitteeseen https://password.oamk.fi Anna sähköpostiosoitteesi (muodossa ktunnus@students.oamk.fi, tai ktunnus@oamk.fi jos olet henkilökuntaa; ktunnus-sanan tilalle tulee henkilökohtainen […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , | 1 Kommentti

Käyttöoikeuksien määrittely Unixissa

– January 4, 2012

Tiedostojen ja hakemistojen käyttöoikeuksien muuttaminen Unixissa Käyttöoikeuksien avulla määritellään, että – ketkä saavat suorittaa ohjelman tai avata hakemiston, – ketkä saavat lukea tiedoston tai listata hakemiston sisällön, sekä – ketkä saavat muokata tiedostoa, tai poistaa/lisätä tiedostoja hakemistoon/hakemistosta. Jos sinulla on webbisivut, täytyy koko maailmalla olla oikeus avata sinun webbihakemistosi (public_html-hakemisto) sekä kaikilla on oltava lukuoikeus […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , | Jätä kommentti

Oamkin henkilöstön käyttäjätunnukset ja sähköpostiosoitteet

– November 10, 2011

Käyttäjätunnus Oamkin järjestelmien käyttöä varten tarvitaan henkilökohtainen käyttäjätunnus. Kaikki Oamkin henkilöstöön kuuluvat saavat käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnuksen saamisen ehtona on käyttöoikeusehtoihin tutustuminen ja niiden hyväksyminen. Käyttäjätunnus on julkinen tunnus, joka näkyy sähköpostiosoitteessa ennen @-merkkiä. Oamkin henkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa ktunnus@oamk.fi. (Sähköposti kulkee myös osoitteella, joka on muodossa etunimi.sukunimi@oamk.fi). Käyttäjätunnus muodostetaan automaattisesti henkilön nimestä. Tunnuksessa on korkeintaan kahdeksan […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , , | Jätä kommentti

Viruksista

– October 10, 2011

Mikä tietokonevirus on? Tuholaisohjelma, joka levittäytyy muihin ohjelmiin. Tietokoneohjelma, joka kopioi itseään tietokoneen levyjärjestelmässä. Ohjelma, joka tarttuu muihin ohjelmiin ja pyrkii leviämään. Saattaa tuhota tietoja tai muuten häiritä tietokoneen toimintaa. Virus hyödyntää usein ohjelman suojauksen aukkoja, joiden avulla virus pystyy tekemään kiellettyjä toimenpiteitä. (Lähde: Valtiovarainministeriön tietoturvallisuussanasto) Entä mikä on virus hoax? Tietokoneviruksista saattaa silloin tällöin […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , , , , | Jätä kommentti

Oamkin opiskelijoiden käyttäjätunnuksen salasana

– September 14, 2011

Oamkin opiskelijana sinulla on käytössäsi Oamkin käyttäjätunnus ja sen salasana: salasanaasi tarvitset silloin, kun haluat lukea sähköpostisi, mennä opiskelijoiden intraan ja linkittää kotihakemistosi Windowsin resurssienhallintaan ja käyttää esim. kirjaston etäpalveluita. Valmistuneeksi merkityllä opiskelijalla tunnus toimii viikon valmistumisen jälkeen, otathan siis tärkeät tiedostosi ja postisi ajoissa talteen valmistumisen aikoihin. (Em. pätee myös opintonsa keskeyttäneisiin opiskelijoihin.) Millainen salasanan […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: English version available, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , , , , , | Jätä kommentti

Oamkin Tekniikan yksikön yleisistä käytännöistä

– April 13, 2011

Opiskelijat saavat käyttää Tekniikan yksikön mikroluokkia omatoimisesti silloin kun luokassa ei ole opetusta. Opiskelijoilla tulisi olla opiskelijakortti mukanaan työskennellessään mikroluokissa sen vuoksi, että voitaisiin tarvittaessa tarkistaa ettei luokissa ole asiattomia henkilöitä.

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: Ohjeet & tiedotteet, TIEDOTE | Jätä kommentti

PDF

– April 5, 2011

Adobe Acrobat PDF – Portable Document Format PDF on yleinen formaatti netissä ja myös Oamkin sivuilla jotkut tiedostot ovat saatavina PDF-muodossa. PDF on tallennusformaatti, joka on tarkoitettu erityisesti sellaisten dokumenttin jakeluun, joissa halutaan säilyttää alkuperäinen ulkoasu. Useimmiten PDF:t on tarkoitettu tulostettaviksi. PDF-muodossa olevat dokumentit ovat luettavissa useissa eri käyttöympäristöissä (ainakin Windows, Mac OS, UNIX, DOS, OS/2, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: English version available, henkilöstölle, OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille | Tagit: , , | Jätä kommentti

Sähköpostin automaattinen allekirjoitus

– March 3, 2011

Sähköpostin automaattinen allekirjoitus eli  ”signature” tai tuttavallisemmin ”sigu” Voit halutessasi lisätä sähköpostiviestiesi loppuun automaattisen allekirjoituksen. Huomaa, että tässä ei ole kyseessä ns. digitaalinen allekirjoitus. Digitaalisen allekirjoituksen tarkoituksena on varmentaa kirjoittajan henkilöllisyys, kun taas automaattinen sähköpostiviestin allekirjoitus on vain lyhyt teksti viestin lopussa, joka ei sinänsä takaa, että allekirjoituksessa näkyvä nimi olisi viestin kirjoittaja. Alla on […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , | Jätä kommentti

Office 365 – Outlook: Automaattisen allekirjoituksen lisääminen

– March 3, 2011

Ohjeen laatijat: Joni Liikala ja Anna-Liisa Mattila. 17.8 2018   1. Valitse hammasratas-kuvake (Asetukset) Office 365:n oikeasta yläkulmasta. Valitse Sähköposti. 2. Asettelu kohdasta löydät kohdan sähköpostin allekirjoitus. Kirjoita allekirjoitus, valitse asetukset ja klikkaa lopuksi Tallenna. Perinteisesti allekirjoitus on neljä max. 80 merkin tekstiriviä. Opiskelijalla hyvä allekirjoitus olisi: Nimi Koulutusohjelman opiskelija (RYHMÄ) Koulutusala, Oamk eli esim. […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , | Jätä kommentti