Oamkin verkko-oppimisympäristöt

– January 26, 2017

Nämä ohjeet on tarkoitettu sekä henkilöstölle että opiskelijoille. Moodle Oiva 1. Moodle Moodle on Oamkin tarjoama verkko-oppimisympäristö. Moodle vaatii kirjautumisen ja sen kirjautumissivu on osoitteessa https://moodle.oamk.fi/. 1.1 Kirjautuminen Oamkin Moodleen Kirjautuminen tapahtuu Oamkin tunnuksilla (kirjautuessa annetaan pelkkä käyttäjätunnus, ei koko sähköpostiosoitetta). Ulkopuolisille tehdään tarvittaessa erillisiä tunnuksia; tällöin tunnus on henkilön sähköpostiosoite kokonaisuudessaan. Oamkilaisille tunnukset luodaan automaattisesti. […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, oppimisympäristöt, TIEDOTE | Tagit: , , , , , , | Jätä kommentti

Moodlen omat, yleiset Moodle-ohjeet

– December 13, 2016

Huom! Tälle sivulle linkitetyt ohjeet ovat Moodlen perusversioon oletusasetuksilla. Oamkissa on käytössä Blackboardin Moodlerooms, joka perustuu kyllä Moodlen perusversioon, mutta jossa on oletuksena käytössä Snap-teema. Sen myötä Moodlen toiminnot löytyvät eri paikoista kuin Moodlesta oletuksena. Esimerkiksi Snap-teemassa ei ole erillistä muokkaustilaa, vaan opettaja voi Snap-teemassa aina järjestellä kurssialuettaan, toisin kuin Clean-teemassa, jossa on aina ensin laitettava muokkaustila […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, opiskelijoille, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , | Jätä kommentti

Opettajan ohje: Tentin luominen Moodleen

– December 7, 2016

Tentin lisääminen Kysymysten lisääminen tenttiin käsin (samat kysymykset kaikille tenttijöille, joko samassa järjestyksessä tai sekoitettuna.) Kysymyspankin käyttö Satunnaiskysymysten lisääminen (haluttu määrä tenttikysymyksiä arvotaan niin, että tenttijöillä voi olla eri kysymykset: vaikkapa 10 satunnaista kysymystä 100 kysymyksen perusjoukosta.) Tentin lisääminen Lisää tentti alustalle valitsemalla Lisää oppimisaktiviteetti tai aineisto. Valitse Aktiviteetti-otsikon alla olevasta listasta Tentti (Quiz)  ja klikkaa Lisää (Add). Anna […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , , | Jätä kommentti

Moodle: Youtube-videon lisääminen linkkinä sivulle upottamisen sijaan

– November 29, 2016

HUOM! Älä käytä tätä ohjetta, jos kurssialustallasi on jo olemassa upotettuja Youtube-videoita; se saattaa aiheuttaa ongelmia (tekstiasettelut kurssilla saattavat särkyä). Varmuuden vuoksi kannattaa muuttaa asetukset jo heti kun alat rakentaa kurssialuetta. Toinen vaihtoehto olisi ottaa kurssialueesta varmuuskopio ennen muutosta, jolloin kurssi on helposti palautettavissa muutosta edeltävään tilanteeseen. Vaihtoehtoisesti voit ratkaista tilanteen niinkin, että annat asetusten […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , | Jätä kommentti

Moodlen itserekisteröinti – kurssiavain ja ryhmäavaimet

– September 9, 2016

Kurssiaivaimen käyttöönotto Ryhmäavainten käyttöönotto Eivätkö opiskelijat löydä kurssialuettasi Moodlessa? Kurssiavaimen käyttöönotto Kun opettaja ottaa kurssilleen käyttöön itserekisteröitymisen ja määrittelee kurssiavaimen, pystyvät opiskelijat rekisteröitymään itse kurssille. Opiskelija etsii Moodlesta kyseisen kurssin ja syöttää opettajan hänelle antaman kurssiavaimen eli salasanan. Video-ohje: Itserekisteröityminen ja kurssiavain otetaan käyttöön seuraavasti: Ylläpito > Kurssin ylläpito > Käyttäjähallinta > Osallistujien lisäämistavat Itserekisteröitymisen […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , , | Jätä kommentti

Moodle: Aukkotehtävä (Embedded Answers – Cloze)

– June 10, 2016

Moodlen tentttiin tai testiin voi laatia aukkotehtäviä. Aukkotehtävä muodostuu tekstistä, johon on upotettu tehtäviä kuten monivalintoja ja tekstikenttiä. Aukkotehtävä täytyy luoda tietynlaisessa formaatissa kysymyksen asetuksissa olevaan Kysymysteksti -laatikkoon (kts. kuva alla).   Muutamia esimerkkejä erilaisista aukkokysymyksistä Opiskelija valitsee vastauksen pudotusvalikosta. Vastauksista yksi on oikein ja kaksi väärin. Moodle on {1:MULTICHOICE:=Oppimisalusta#Correct ~Tekstinkäsittelyohjelma#Wrong ~Videopalvelu#Wrong }, joka soveltuu […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , | Jätä kommentti

Sähköinen tenttijärjestelmä (Exam): Opettajan ohjeet

– February 24, 2016

Opettajan ohje Selainsuositus Examin käyttöön: Google Chrome ja Mozilla Firefox. Saavutettavuusseloste (Yliopiston ohjeen lopussa) Yleiset ohjeet Tenttiprosessi Kirjautuminen Aukioloajat Tenttivierailu Tentin luominen Tenttityypin valinta Tentin perustiedot Tentin arviointitiedot ja ohjeet Tenttikysymysten lisääminen Tenttikysymysten arpominen Aihealueen merkitseminen valinnaiseksi Tentin julkaiseminen Tentin suoritusten seuranta ja tenttivastausten lataaminen Sähköisen kypsyysnäytteen luominen Kypsyysnäytekysymysten lisääminen Kypsyysnäytteen esikatselu ja julkaiseminen Kypsyysnäytteen arviointi […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, ohjelmistot, oppimisympäristöt | Tagit: , , | Jätä kommentti

Urkund-ohje opiskelijalle

– September 20, 2012

Harjoitus- ja opinnäytetöissä ei saa olla plagioituja osia, eli lähteisiin tulee aina viitata asianmukaisesti ja suorat lainaukset pitää erottua omasta tekstistä. Urkund on plagioinninvastainen verkkopalvelu, jonka avulla voidaan tarkistaa, onko opinnäytteissä (tai muissa oppimistehtävissä) osia, jotka saattavat olla muualta kopioituja. Urkund käyttää vertailussa nettihakua sekä Urkundiin aiemmin lähetettyjä tiedostoja ja Urkundissa olevaa kustannettua materiaalia. Opiskelijan työssään […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, oppimisympäristöt | Tagit: , , , , , , , , | Jätä kommentti