Oamkin opiskelijoiden käyttäjätunnukset ja sähköpostiosoitteet

– December 17, 2020

Käyttäjätunnus Oamkin sähköisten palveluiden käyttöä varten tarvitaan henkilökohtainen käyttäjätunnus. Kaikki Oamkin opiskelijat saavat tunnuksen koneelle students.oamk.fi. Opiskelijoiden sähköpostiosoitteet ja kotisivujen osoitteet Käyttäjätunnuksen muodostuminen Oamkin käyttäjätunnuksen voimassaolo Oamkin sähköpostiosoitteen käyttö Opiskelijoiden sähköpostiosoitteet ja kotisivujen osoitteet Käyttäjätunnus on julkinen, enintään 8-merkkinen tunnus, joka näkyy sähköpostiosoitteessa ennen @-merkkiä. Oamkin opiskelijoiden sähköpostiosoitteet ovat muotoa ktunnus@students.oamk.fi. Posti kulkee myös osoitteella, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, TIEDOTE | Tagit: , , , , , , , | Jätä kommentti

Näin päivität Zoomin omalle koneellesi

– December 4, 2020

Zoomin uusin versio on 5.4.3. Uudessa versiossa on tärkeitä päivityksiä, joiden vuoksi versiopäivitys pitäisi tehdä. Asian pakottamiseksi, 5.2.0 tai sitä vanhemmat versiot lakkaavat toimimasta nyt viikonlopun aikana, eli maanantaina 7.12.2020 sinulla pitäisi olla tuore versio käytössäsi. Tarkista, mikä versio sinulla on Zoomista ja päivitä se tarvittaessa Avaa Zoom-sovellus koneellasi (Windows-koneella ohjelmien avaaminen on nopeinta, kun painat […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , | Jätä kommentti

Ohje dokumentin sähköiseen allekirjoittamiseen (Oamk Sign)

– November 20, 2020

Voit allekirjoittaa dokumentteja sähköisesti Oamk Sign -allekirjoituspalvelussa. Järjestelmää voivat käyttää kaikki sähköpostitse allekirjoituskutsun saaneet henkilöt, olivat he oamkilaisia tai eivät. Jos sinulla ei ole Oamkin käyttäjätunnusta, kirjaudut palveluun allekirjoituskutsussa olevalla kutsutunnisteella. Allekirjoituspalvelu toimii selaimessa Kirjaudu palveluun Oamkin tunnuksella (ktunnus@oamk.fi tai ktunnus@students.oamk.fi) Ilman Oamkin tunnusta kutsutunnisteella Allekirjoita dokumentti sähköisesti Allekirjoituspyynnön sisältö Allekirjoituspalvelu toimii selaimessa Tuettuja selaimia ovat: Google […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , | Jätä kommentti

Sähköinen allekirjoitus – Oamk Sign

– November 18, 2020

Oulun ammattikorkeakoulussa on käytössä sähköinen allekirjoituspalvelu Oamk Sign. Kyseessä on pilvipalvelu, jolla voidaan lähettää ja  allekirjoittaa elektronisia dokumentteja. (Oamk Sign -palvelun tietosuojainfossa kerrotaan, miten palvelussa käsitellään henkilötietoja.) Oamk Sign soveltuu lähes kaikkien ammattikorkeakoulun sisäisten asiakirjojen, kuten päätösten, sähköiseen allekirjoittamiseen. Myös monet ammattikorkeakoulun ulkopuoliset tahot hyväksyvät Oamk Signilla toteutetun sähköisen allekirjoituksen (esim. sopimukset). Allekirjoittaminen Allekirjoituspyynnön tekeminen Allekirjoituksen kelpoisuuden tarkistaminen Allekirjoittaminen […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , | Jätä kommentti

Läsnäololistat Zoomista

– October 21, 2020

Zoom kerää läsnäololistat verkkokokouksiin osallistujista. Lista on kokouksen perustajan tarkasteltavissa. Listassa näkyy käyttäjän nimi, kirjautuneen käyttäjän sähköpostiosoite sekä käyttäjän saapumis- ja lähtöajankohta ja läsnäolon kesto minuuteissa Näin pääset tarkastelemaan itse järjestämiesi kokousten läsnäololistoja kokouksen jälkeen: Mene osoitteeseen https://oamk.zoom.us/account/my/report  (Pääset tuonne myös kirjautumisen jälkeisestä päänäkymästä selaamalla Reports, Usage.) Näet listassa edellisen päivän ja ne tämän päivän […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: | Jätä kommentti

Office 365 – Outlook: Automaattisen allekirjoituksen lisääminen

– September 25, 2020

Avaa sähköposti. (Voit tehdä muutoksen Outlookin työpöytä- tai selainversiossa; tämä ohje kuvaruutukaappauksineen on selainversiolle.) Valitse Asetukset (hammasratas-kuvake) ylärivin valikosta. Valitse View all Outlook Settings (se on näkymän viimeinen vaihtoehto). Valitse Email, Compose and reply ja kirjoita allekirjoituksesi Email signature -kenttään. Laita rastit kohtiin, joiden myötä allekirjoitus lisätään kaikkiin kirjoittamiisi viesteihin, ja kaikkin edelleenlähettämiisi viesteihin. Paina […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], English version available, henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille | Tagit: , , | Jätä kommentti

it.oamk.fi:n saavutettavuusseloste

– September 23, 2020

Tämä saavutettavuusseloste koskee Oulun korkeakoulujen ICT-palveluiden oamkilaisille ylläpitämää IT-ohjesivustoa (it.oamk.fi). Olemme arvioineet saavutettavuuden ICT-palveluissa. Saavutettavuusseloste on päivitetty 23.9.2020. it.oamk.fi täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse. Olemme löytäneet sivustolta saavutettavuusongelmia: Sivut eivät mukaudu selainikkunaan – sivun sisältöä suurentava käyttäjä voi joutua vierittämään sivua neljässä suunnassa Sivut eivät mukaudu selainikkunan leveyteen. Eli jos käyttäjä lähentää (suurentaa, […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], Oamk  | Tagit: | Jätä kommentti

Breakout-huoneet Zoomissa (ryhmätyöskentely etäopetuksessa)

– September 22, 2020

Zoomissa on mahdollista jakaa osallistujat ns. breakout-huoneisiin verkkokokouksen aikana. Siten osallistujat voivat tehdä ryhmätöitä omassa rauhassaan, sillä osallistujat näkevät ja kuulevat vain sen, mitä heidän oman ryhmänsä breakout-tilassa tapahtuu. Breakout-huoneissa osallistujilla on käytössä huonekohtainen chat, he kuulevat toistensa puheen ja he näkevät toistensa jakamat webkamerakuvat ja ruudunjaon. Oamkin henkilöstölle on oletuksena laitettu breakout-huoneet käyttöön. Jos […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , | Jätä kommentti

Vierailevan luennoitsijan Zoom-ohje

– September 21, 2020

Zoom on Oamkissa käytössä oleva verkkokokoustyökalu. Sen avulla voi järjestää etäkokouksia, webinaareja, etäopetusta ja vaikka kahdenkeskisiä videopuheluita. Zoomissa kokousosallistujat voivat käyttää mikrofonia ja webbikameraa välittääkseen puhetta ja kuvaansa muille osallistujille. Lisäksi Zoomissa on käytössä chat, jossa osallistujat voivat kommunikoida keskenään kirjoittamalla. Chat-viestejä voi lähettää kaikille osallistujille ja siellä voi myös lähettää yksityisiä viestejä. Chatin kautta […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet | Tagit: , , | Jätä kommentti

Millaisen nettiyhteyden tarvitset verkkokokouksessa?

– September 14, 2020

Nettiyhteyden nopeudella ja vakaudella on väliä! Tämä koskee erityisesti verkkokokouksia, etenkin jos olet lähettäjän roolissa, eli jaat omaa videokuvaasi ja omaa näyttöäsi muille. Tottahan haluat, että sekä kuva että ääni olisivat laadultaan hyvät, eikä lähetys pätki. Nettiliittymissä on usein varattu pienempi osuus lähetystä, kuin vastaanottoa varten.  Testaa nettiyhteytesi nopeus riittääkö se verkkokokouksiin? Oletko hankkimassa uutta […]

» Lue lisää
Julkaistu kategorioissa: [:fi]saavutettava ohje[:en]accessible guideline[:], henkilöstölle, Oamk , OHJE, Ohjeet & tiedotteet, opiskelijoille, verkkoyhteydet | Tagit: , , , , | Jätä kommentti