Ohjetta päivitetty 23.2.2017 Voit halutessasi asentaa ja/tai päivittää joitakin ohjelmia työkoneellesi itsenäisesti. Se onnistuu näppärästi Oamkissa käytössä olevan Application Catalog -palvelun avulla. Application Catalog tarjoaa päivitykset ja asennuspaketit mm. seuraaviin tuotteisiin: Adobe Reader, Adobe Acrobat, Adobe Flash Player ja Java. Palvelussa tarjotaan useiden muidenkin ohjelmien asennuksia ja päivityksiä. Päivitykset tulevat palveluun muutaman päivän viiveellä päivityksen julkistuksesta. APPLICATION […]
» Lue lisääAsenna ja päivitä ohjelmia työkoneellesi itse (Henkilökunnan ohje)
– May 28, 2014
Käyttöoikeusehdot
– April 1, 2014
Jokainen, joka ottaa käyttöönsä käyttäjätunnuksen Oamkin järjestelmiin, sitoutuu noudattamaan Oamkin tietojärjestelmien käyttösääntöjä sekä hyväksyy samalla seuraavat ehdot: Saatuani käyttöoikeuden vakuutan, että 1 § Muutan salasanan heti sen saatuani. 2 § En luovuta käyttäjätunnustani salasanoineen kenellekään muulle. En käytä samaa tunnus-salasana-yhdistelmää muissa kuin Oamkin tarjoamissa palveluissa. 3 § En yritä käyttää muita käyttäjätunnuksia oppilaitoksen järjestelmässä tai muissakaan […]
» Lue lisääTietojärjestelmien ylläpitohenkilöstön toimintasäännöt
– March 25, 2014
1. Ylläpitäjien nimeäminen 2. Ylläpitosääntö 2.1 Vaitiolovelvollisuus 2.2 Salasanat 2.3 Yksityisyyden suojan kunnioittaminen 2.4 Sähköpostin käsittely 2.5 Muiden tiedostojen käsittely 2.6 Hakemistojen ja tiedostolistausten seuranta 2.7 Ohjelmien, prosessien ja liikennöinnin seuranta 2.8 Lokitietojen käsittely 2.9 Verkon kuormituksen seuranta ja mahdollinen liikenteen rajoittaminen 1. Ylläpitäjien nimeäminen Tietojärjestelmien ylläpito-oikeus on järjestelmien haltijoiden ylläpitotehtäviin nimeämillä henkilöillä. Kun väärinkäytöksiä […]
» Lue lisääNumerotiedustelupalvelujen käyttö Oamkissa
– March 20, 2014
Hyvä Oamkin henkilökuntaan kuuluva, ethän soita työpuhelimellasi numerotiedusteluun, sillä palvelupuheluiden hinnat ovat muutamia euroja yhtä puhelua kohden. Sen sijaan voit hankkia työpuhelinnumerollasi käyttöoikeuden Fonecta Caller -palveluun, nimellisellä kertamaksulla työpuhelimesi laskulle. Fonecta Caller -palvelun avulla saat selvitettyä julkiset puhelinnumero- ja yhteystiedot kännykälläsi ja palvelun käyttöönotto maksaa 0,25 e /käyttäjä. Puhelinnumeroiden ja nimitietojen haku palvelussa on ilmaista, […]
» Lue lisääTietoa sähköpostiviestien tietoturvasta
– March 18, 2014
Henkilötietojen käsittelyssä on noudatettava lakia Tietoturva sähköpostiviestinnässä on oletuksena heikko Miten suojaan sähköpostini? Henkilötietojen käsittelyssä on noudatettava lakia Jos joudut käsittelemään henkilötietoja, muista että henkilötietolaki (www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523 ) rajoittaa mm. arkaluonteisten tietojen käsittelyä. Silloin kun henkilötietojen käsittely on perusteltua, vastuullasi on käsitellä niitä siten, että ne eivät päädy muille kuin asianosaisille (henkilölle itselleen ja asiaa hoitaville […]
» Lue lisääAC kaatuu ruudunjakoa ja eri näkymiä käytettäessä?
– February 11, 2014
Ongelma Kun käytät Adobe Connectin versiota 9 (https://connect.funet.fi) Windows 7 ympäristössä, saattaa AC:n add-inn kaatua ruudunjaon (Share My Screen) ollessa käytössä. Kaatuminen tapahtuu erityisesti näkymiä (Layouts) vaihdettaessa. Ratkaisu Ongelma ilmenee mikäli käyttäjän työaseman resoluutio ei ole 16 jaollinen, esimerkiksi 1366 x 768. Kun käytät AC:n ruudunjakoa, täytyy resoluution olla esimerkiksi 1024 x 768 tai 1280 […]
» Lue lisääMillainen salasanan tulee olla
– February 11, 2014
Salasanan pituus on vähintään 10 merkkiä, ja se saa mielellään olla pidempi: Mitä pidempi salasanasi on, sitä turvallisempi se on. Itse asiassa nykyään pitäisi puhua salalauseista salasanojen sijaan: turvalliset salasanat/-lauseet kun saisivat nykyään olla jo mielellään 16 merkkiä pitkiä. Hyvä salasana ei ole mikään yksittäinen olemassa oleva sana (mistään kielestä), paikka, nimi tms. Tällaiset helpot salasanat […]
» Lue lisääVPN-tietoja reissaajille ja erityisesti langattomien verkkojen käyttäjille
– February 6, 2014
Tietokoneverkoissa tieto pilkotaan pienempiin paketteihin tiedon kuljetusta varten. Näistä paketeista voidaan melkein poikkeuksetta päätellä mistä paketti on tulossa ja mihin se on menossa. Paketin sisällä kuljetettava tieto on hyvin usein selkokielistä ja kuka tahansa paketin matkan varrella oleva taho pystyy näkemään tuon kuljetettavan tiedon sellaisenaan. Joskus tuo pakettien kuljettama tieto on salatussa muodossa, mutta salaus […]
» Lue lisääSelainten laajennukset ja Java
– January 29, 2014
Jos moderni ja asiallisesti ylläpidetty käyttöjärjestelmä saastuu haittaohjelmasta, tapahtuu se miltei poikkeuksetta joko saastuneen tiedoston avaamisen seurauksena (esim. sähköpostiliitteet) tai surffailemalla wepissä. Yleinen harhaluulo on, että viruksia saattaa tulla vain niille käyttäjille jotka surffailevat esimerkiksi epämääräisillä piratismi- tai aikuisviihdesivustoilla. Tämä on väärää tietoa. Tietoverkkorikolliset pyrkivät murtautumaan jatkuvasti myös tunnettuille ja tuiki tavallisille sivustoille. Jos tällainen […]
» Lue lisääRansomware-kiristysohjelmat ja sähköpostin liitetiedostot
– January 29, 2014
Viime vuosina erilaiset “ransomware”-tyyppiset kirityshaittaohjelmat ovat alkaneet tulla yhä yleisemmäksi. Nämä ohjelmat tarjoavat suoraviivaisen ansaintalogiikan tietoverkkorikollisille. Tyypillisesti kiristysohjelman saastuttama kone estää käyttäjää käyttämästä työasemaa ja pyytää virtuaalirahaa tai luottokorttimaksua, jotta ohjelman saa poistettua käyttöjärjestelmästä. Tähän saakka työasema ja tiedostot on usein voitu pelastaa poistamalla tuo haittaohjelma tavallisen viruksen tapaan työasemalta, eikä tietoja ole juurikaan menetetty. […]
» Lue lisää